اتهام زنی مجدد طرف‌های اروپایی برجام به ایران، اهداف و تناقضات

انگلیس، فرانسه و آلمان در نامه‌ای خطاب به دبیر کل سازمان ملل، توسعه موشک‌های دارای ظرفیت بالستیک ایران را خلاف قطعنامه ٢٢٣١ شورای امنیت دانستند و از تهران خواستند از توسعه این موشک‌ها پرهیز کند.

اتهام زنی مجدد طرف‌های اروپایی برجام به ایران، اهداف و تناقضات

📝#تحلیل_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔸انگلیس، فرانسه و آلمان در نامه‌ای خطاب به دبیر کل سازمان ملل، توسعه موشک‌های دارای ظرفیت بالستیک ایران را خلاف قطعنامه ٢٢٣١ شورای امنیت دانستند و از تهران خواستند از توسعه این موشک‌ها پرهیز کند.

🔸طرف‌های اروپایی برجام که تاکنون هیچ گام مثبت و عملی برای تداوم حیات این توافقنامه برنداشته‌اند، در یک اقدام که به مثابه فرار رو به جلو می‌باشد، مدعی شده‌اند که جمهوری اسلامی ایران به‌وسیله آزمایش موشک‌های بالستیک خود، قطعنامه 2231 شورای امنیت را نقض کرده است.

🔸اروپایی‌ها با در نظر داشتن احتمال قریب‌الوقوع انحلال توافق برجام از طرح این مدعا به دنبال دو هدف هستند:

1-تلاش مجدد برای متوقف کردن توان موشکی جمهوری اسلامی ایران

2-زمینه‌سازی برای دستیابی به یک توافق گسترده‌تر در زمینه سیاست‌های منطقه‌ای و برنامه موشکی ایران

🔸اما برخلاف آنچه اروپایی‌ها مدعی شده‌اند، در قطعنامه ۲۲۳۱ که ذیل ماده ۷ منشور قرار دارد، هیچ محدودیتی را بر برنامه موشکی ایران اعمال نمی‌کند. چرا که در این قطعنامه اشاره‌ای به صنایع متعارف نظامی ایران و موشک‌های بالستیک این کشور نشده است. از سوی دیگر این قطعنامه در پیوست دوم صرفاً از ایران تقاضا کرده که هیچ اقدامی در ارتباط با موشک‌های بالستیکی که دارای قابلیت حمل سلاح‌های هسته‌ای هستند، نکند.

🔸استدلال حقوقی و سیاسی ایران در مورد مشروعیت توان موشکی خود بر سه پایه اساسی استوار است:

1-جمهوری اسلامی ایران تمرکز خود را بر روی افزایش دقت موشک ها قرار داده است، در حالی که به خاطر قدرت تخریبی بالا، نیاز نیست موشک حامل کلاهک هسته ای نقطه زن باشد.

2-برنامه هسته‌ای ایران تحت نظارت کامل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است و امکان ساخت کلاهک هسته ای عملاً وجود ندارد.

3-بر اساس ماده 51 فصل هفتم منشور ملل متحد، هر کشوری دارای حق دفاع مشروع است و موشک های ایران ابزاری برای دفاع از خود در مواقع لزوم است.

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

T.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه