منطقه در یک نگاه (23 آذر 1398)

منطقه در یک نگاه (23 آذر 1398)

#منطقه_در_یک_نگاه |23 آذر 1398

1️⃣ نتایج یک افکارسنجی جدید در فلسطین اشغالی نشان می‌دهد اگر همین امروز انتخابات سراسری برگزار شود، ائتلاف احزاب چپ می‌توانند اکثریت کرسی‌های پارلمان این رژیم را کسب کنند.

2️⃣ براساس اعلام رسانه‌ها، مسئولان پنتاگون اعلام کردند ارتش ترکیه در حال آزمایش سامانه پدافندی اس-400 است. در همین زمینه «ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه در واکنش به موافقت کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا برای تحریم ترکیه، گفت فشارهای واشنگتن به آنکارا به دلیل خرید سامانه پدافندی اس-400 غیر قابل قبول است.

3️⃣ «محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» وزیر خارجه قطر امروز گفت پیشرفت اندکی در خصوص حل اختلافات با چهار کشور عربستان، امارات، مصر و بحرین حاصل شده است.

4️⃣ رئیس‌جمهور مخلوع سودان در پرونده فساد مالی به تحمل ده سال حبس در نهاد «اصلاح اجتماعی» محکوم شد اما دادگاه به دلیل شرایط سنی وی، حکم را به 2 سال تخفیف داد.

5️⃣ یک روزنامه لبنانی اعلام کرد، ائتلاف متجاوز با همکاری دولت مستعفی یمن می‌خواهند «حضرموت» را به دو استان تقسیم کنند و علاوه بر آن استانی که شامل تمام شهرهای مشرف بر تنگه باب‌المندب است، تشکیل دهند. خبر دیگر درباره یمن اینکه یکی از مقامات جنبش مقاومت جنوب یمن گفت، استان «شبوه» این کشور که اصلا در کنترل نیروهای صنعا نیست، به دلیل ثروت هنگفت آن به میدان درگیری میان عربستان و امارات تبدیل شده است.

6️⃣ از عراق خبر می‌رسد، برخی فراکسیون‌های سیاسی پارلمان این کشور، برای انتخاب «محمد شیاع السودانی» به عنوان گزینه نخست‌وزیری توافق کرده‌اند. این درحالی است که برخی معترضان و جریان سائرون با این انتخاب مخالف هستند. خبر دیگر از عراق اینکه شورای امنیت سازمان‌ملل با صدور بیانیه‌ای درباره بروز خشونت‌ در تظاهرات این کشور ابراز نگرانی کرد و خواستار تحقیق بغداد در این زمینه شد.

7️⃣ «ترکی آل الشیخ» رئیس هیئت سرگرمی عربستان سعودی امروز از برگزاری بزرگترین مسابقه ورق‌بازی جهان در قالب «جام ورق‌بازی ریاض» در ابتدای سال ۲۰۲۰ خبر داد. وی همچنین از تمامی ورق‌بازان عربستان و جهان خواست تا در این مسابقه شرکت کنند.

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

T.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه