منطقه در یک نگاه (25 آذر 1398)

منطقه در یک نگاه (25 آذر 1398)

#منطقه_در_یک_نگاه |25 آذر 1398

1️⃣ ریاست‌جمهوری لبنان اعلام کرد، به درخواست نخست‌وزیر دولت پیشبرد امور این کشور، جلسه امروز (دوشنبه) پارلمان به پنجشنبه موکول شده است. این در حالی است که پیش از ظهر امروز برخی رسانه‌ها اعلام کردند رئیس حزب «القوات اللبنانیه» به عنوان یکی از متحدان اصلی «المستقبل» در جلسه امروز پارلمان هیچ نامزدی را برای نخست‌وزیری اعلام نمی‌کند.

2️⃣ رئیس‌جمهور سوریه با بیان اینکه «روند بازسازی سوریه شروع شده اما نیازمند سرمایه‌گذاری بیشتر است»، مبارزه با تروریست‌ها را مقدمه مقابله با آمریکا دانست و گفت، آمریکا با ترکیه در حال سرقت نفت سوریه هستند. از سوریه همچنین خبر می‌رسد ارتش این کشور در حال آماده کردن خود برای عملیاتی بزرگ در جنوب استان ادلب است. خبر دیگر از سوریه اینکه برخی رسانه‌های منطقه‌ای از اعزام بیشتر نظامیان آمریکا به میادین نفتی شمال شرقی سوریه خبر دادند.

3️⃣ شورای شهر مصراته واقع در شرق طرابلس در بیانیه‌ای بسیج عمومی برای مقابله با نیروهای حفتر و یکسره کردن نبرد با این نیروها در طرابلس را اعلام کرد.

4️⃣ شبکه «المیادین» اعلام کرد شبه‌نظامیان سودانی تدریجا در حال خروج از ساحل غربی یمن هستند و قرار است این منطقه را به صورت کامل تخلیه کنند. خبر دیگر از یمن اینکه وزیر دولت مستعفی منصور هادی گفت که توافق ریاض باعث پایان درگیری‌ها با امارات نشده و ابوظبی همچنان به دنبال تجزیه یمن است.

5️⃣ خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) گزارش داد: «گروه‌های تروریستی وابسته به نظامیان اشغالگر ترکیه به خانه‌های مردم در دو روستای «المدان» و «مبروکه» در ریف راس العین هجوم آوردند و ده‌ها غیرنظامی را ربودند».

6️⃣ «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی حماس و هیأت همراه وی، امروز دوشنبه با «تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر دیدار کردند. خبر دیگر اینکه وزیر بهداشت دولت تشکیلات خودگردان پیش‌‎بینی کرد، بیمارستانی که ترکیه قصد راه‌اندازی آن در نوار غزه را دارد از ابتدای سال آینده شروع به کار می‌کند.

7️⃣ حمله تروریست‌های داعش به حومه شهر کُردنشین «مندلی» در استان دیالی عراق با کشته شدن چهار سرباز و زخمی شدن شمار دیگری از جمله یک افسر عراقی همراه شد. خبر دیگر از عراق اینکه ائتلاف دولة القانون عراق ضمن حمایت از نامزدی وزیر کار پیشین برای تصدی پست نخست‌وزیری، وی را ملی‌گرا، پاک و بدون فساد دانست.

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

T.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه