منطقه در یک نگاه (26 آذر 1398)

منطقه در یک نگاه (26 آذر 1398)

#منطقه_در_یک_نگاه |26 آذر 1398

1️⃣ هیأت شفافیت عراق از صدور حکم 6 سال زندان برای یکی از نمایندگان پارلمانی این کشور خبر داد. برخی رسانه‌ها نام این نماینده را «محمود الملا طلال» عضو جریان حکمت ملی اعلام کردند. خبر دیگر از عراق اینکه پایگاه خبری «بغداد الیوم» به نقل از یک منبع آگاه نزدیک به مرجعیت اعلام کرد که مرجعیت، انتخاب نخست‌وزیر را بر اساس قانون اساسی کشور، برعهده فراکسیو‌ن‌های سیاسی می‌داند و هیچ ملاحظه خاصی درباره نامزد تصدی این پست ندارد.

2️⃣ شبکه خبری المیادین با اعلام دستیابی به جزئیاتی از طرح موسوم به «معامله قرن» نوشت: براساس این طرح، یک توافق سه جانبه میان رژیم صهیونیستی، سازمان آزادی‌بخش فلسطین و جنبش حماس به امضا می‌رسد و یک کشور فلسطینی با نام «فلسطین جدید» روی خاک کرانه باختری و نوار غزه به جز شهرک‌های صهیونیست‌نشین ایجاد می‌شود.

3️⃣ رئیس‌جمهور ترکیه در مجمع جهانی پناهندگان در شهر ژنو خواستار اسکان یک میلیون آواره سوری در «منطقه امن» مورد نظر این کشور در شمال سوریه شد.

4️⃣ میشل عون، رئیس‌جمهور لبنان در نشست خود با فرمانده «یونیفل» خواستار تحقیق درباره ورود کشتی یونانی به آب‌های منطقه‌ای لبنان شد و درباره هرگونه تعرض به حریم این کشور هشدار داد. از لبنان همچنین خبر می‌رسد شب گذشته و پس از انتشار یک فیلم توهین‌آمیز ضدشیعیان، برخی درگیری‌ها در بیروت به وقوع پیوسته است. حزب‌الله و امل خواستار خویشتن‌داری معترضان شدند.

5️⃣ نشست شورای امنیت سازمان ملل با موضوع بررسی اوضاع بشردوستانه جامو و کشمیر که قرار بود روز سه‌شنبه (امروز) در پشت درهای بسته برگزار شود، به مدت یک ماه به تعویق افتاد.

6️⃣ «حنین القدو» نماینده ائتلاف «الفتح» در پارلمان عراق از سفر سریع و محرمانه «محمد الحلبوسی» رئیس پارلمان به واشنگتن خبر داد و گفت که این سفر برای همه ناگهانی بود و کسی از آن اطلاع نداشت. از عراق همچنین خبر می‌رسد شامگاه دوشنبه تیپ 44 الحشد الشعبی حمله گسترده تروریست‌های داعش در جنوب موصل را ناکام گذاشته است.

7️⃣ یک پایگاه خبری معارض خبر داد که هیئتی رسمی از شرکت نفتی آرامکو عربستان وارد میدان نفتی «العمر» سوریه شده و قرار است با نظامیان آمریکا، قرارداد منعقد کند. خبر دیگر از سوریه اینکه نیروی دریایی این کشور به همراه نیروی دریایی روسیه، رزمایش مشترک خود را در دریای مدیترانه آغاز کردند.

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

T.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه