مشکلات طرح دفاع مشترک اروپایی

نشریه تاگس شاو آلمان در مطلبی با اشاره به خلاءهای زیاد درباره اتحادیه دفاعی اروپا نوشت: «حدود دو سال پیش، 25 عضو اتحادیه اروپا تصمیم گرفتند در زمینه سیاست‌های دفاعی به‌صورت فشرده‌تری با یکدیگر همکاری کنند.

مشکلات طرح دفاع مشترک اروپایی

📝#تحلیل_کوتاه

📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔸نشریه تاگس شاو آلمان در مطلبی با اشاره به خلاءهای زیاد درباره اتحادیه دفاعی اروپا نوشت: «حدود دو سال پیش، 25 عضو اتحادیه اروپا تصمیم گرفتند در زمینه سیاست‌های دفاعی به‌صورت فشرده‌تری با یکدیگر همکاری کنند. پروژه‌های نظامی بی‌شماری تحت عنوان طرح دفاع مشترک اروپایی موسوم به PESCO شکل گرفت. اما همچنان شکاف‌ها و خلاءهای زیادی در این طرح وجود دارد.»

🔸علائم و قرائنی که از این طرح مشاهده می‌شود، حاکی از این مطلب است که اروپایی‌ها هنوز هم برای تشکیل ساختار دفاعی مستقل از آمریکا و ناتو، دچار مشکلات فراوان هستند. دلایل این مشکلات را می‌توان در موارد ذیل بررسی کرد:

1️⃣ فقدان تجربه و دانش کافی برای طرح‌ریزی نظری، جهت تأمین مبانی کارکردی سازمان موردنظر، آن‌چنان که آمریکا در ناتو به ‌وسیله اسنادی چون مفهوم نوین راهبردی، شورای همکاری آتلانتیک شمالی و مشارکت برای صلح انجام داد.

2️⃣ تداوم سایه سنگین ناتو بر سر این طرح و ایجاد این شبهه که با وجود ناتو نیازی به تشکیل یک ‌نهاد موازی دیگر نیست. از همین رهگذر کشورهای اروپایی پیگیر این طرح، همچنان نتوانسته‌اند مشروعیت چنین اقدامی را به اثبات برسانند.

3️⃣ از سوی دیگر انگلستان از دیرباز همواره منادی اندیشه‌های فراآتلانتیک گرا و پیوند هرچه بیشتر با آمریکا و ناتو بوده است. با فرض تحقق برگزیت، واگرایی انگلستان افزایش‌یافته و این کشور به احتمال فراوان با چنین طرح‌هایی مخالفت خواهد کرد.

4️⃣از میزان بودجه سالیانه ناتو، آمریکا به‌تنهایی 22 درصد آن را تأمین می‌کند. اما در طرح دفاع اروپایی، اگر قرار باشد این نهاد نظیر ناتو وارد مأموریت‌های فرا اروپایی شود، بعید به نظر می‌رسد که کشورهای اروپایی قادر به تأمین هزینه‌های آن باشند. لازم به ذکر است که، کشورهایی نظیر آلمان و فرانسه، هم‌اکنون نیز به سختی حاضر به افزایش سهم خود در بودجه ناتو هستند.

 

5️⃣تأمین تجهیزات و امکانات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری که برای نهاد مذکور باید ابتدابه‌ساکن صورت پذیرد، مستلزم صرف هزینه‌های گزافی است که دورنمای اجرای آن بسیار سخت است.

🔸درمجموع با توجه به عوامل پیش‌گفته، اروپایی‌ها راه بسیار سختی برای عملیاتی‌کردن این طرح در پیش دارند. بنابراین به نظر می‌رسد گزینه مقرون‌به‌صرفه برای کشورهای اروپایی این است که به همکاری خود با ناتو ادامه دهند.

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

T.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه