انتخاب نخست‌وزیر جدید در لبنان و تغییر موقت معادلات

حدود 50 روز پس از استعفای «سعد الحریری» نخست‌وزیر لبنان، ساعاتی پیش «میشل عون» رئیس‌جمهور این کشور، «حسّان دیّاب» را مأمور تشکیل کابینه کرد.

انتخاب نخست‌وزیر جدید در لبنان و تغییر موقت معادلات

📝#تحلیل_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔻حدود 50 روز پس از استعفای «سعد الحریری» نخست‌وزیر لبنان، ساعاتی پیش «میشل عون» رئیس‌جمهور این کشور، «حسّان دیّاب» را مأمور تشکیل کابینه کرد. دیاب در جلسه امروز پارلمان، 69 رأی کسب کرد. «نواف سلام» گزینه دیگر بود که 12 رأی آورد. 44 نماینده نیز گزینه‌ای برای نخست‌وزیری معرفی نکردند. درباره این انتخاب و روزهای آینده لبنان، برخی نکات وجود دارد:

🔶 دیاب 60 ساله، استاد دانشگاه آمریکایی بیروت است و در فهرست 60 نفره‌ای که اخیراً به عنوان چهره‌های تکنوکراتِ دارای شرایط حضور در دولت لبنان از سوی این دانشگاه منتشر شد، نام وی نیز وجود داشت. دیاب به لحاظ سیاسی چهره‌ای مستقل محسوب می‌شود که وابستگی حزبی خاصی به جریان‌های سیاسی لبنان ندارد. از سوی دیگر سابقه فساد مالی در پرونده وی نیز دیده نمی‌شود.

🔶 تا پیش از انتخاب دیاب، شرایط داخلی لبنان یک بازی باخت-باخت بود. البته در این میان حزب‌الله و شخص سید حسن نصرالله کمتر و حریری بیشتر بازنده بودند. اما با رویدادهای امروز، حداقل به صورت موقت موازنه به سمت حزب‌الله تغییر کرده است. حزب‌الله اگرچه به دنبال رأی‌آوری مجدد حریری -البته بدون معرفی از جانب خودش- بود و دیاب را نمی‌توان گزینه حزب‌الله دانست، اما در شرایط فعلی، انتخاب وی به معنای دست برتر هشت مارس است. گزینه‌های دیگری که جعجع و جنبلاط به دنبال آن بودند، روابط مستحکمی با آمریکا داشتند و رأی‌آوری آن‌ها، تهدید جدی برای منافع حزب‌الله بود.

🔶 حریری را شاید بتوان بازنده اصلی تحولات اخیر دانست. وی که برای ماندن در قدرت، سه گزینه مطرح برای نخست‌وزیری را با کارت دارالفتوا سوزاند، نه‌تنها از سوی واشنگتن و ریاض چندان حمایت نشد، بلکه همراهی متحدان همیشگی خود به‌ویژه جعجع را نیز از دست داد. جعجع آشکارا به حریری اعلام کرده بود به وی رأی نمی‌دهد. بنابراین شاید تحولات اخیر را بتوان آغازِ پایانِ قدرت‌نمایی حریری در لبنان دانست. اگرچه وی هنوز هواداران خود را در میدان دارد. به همین دلیل شرایط فعلی لبنان همچنان ملتهب و سیال است. از ساعاتی پس از انتخاب دیاب، هوادارن حریری به خیابان‌ها آمده‌اند و ضمن مخالفت با گزینه منتخب، راه‌های ارتباطی و خیابان‌ها را بسته‌اند. این نشان می‌دهد که معادلات لبنان پس از تحولات اخیر، علاوه بر 8 و 14 مارس، ضلع سومی نیز دارد؛ خیابان‌ها.

🔶 سفر قریب‌الوقوع معاون وزیر خارجه آمریکا، احتمالاً حاوی هشدارهای مهمی برای دیاب خواهد بود. واشنگتن، لبنان را در دوگانه خروج حزب‌الله از قدرت یا فروپاشی اقتصادی قرار داده است و این مهم‌ترین مسئله دولت آینده خواهد بود. هم‌اکنون نیز لبنان با چالش فرار سرمایه مواجه است. کشوری که بانک، بورس و توریسم، منابع درآمدی‌اش هستند، حالا اما همه را در خطر می‌بیند. بانک‌های لبنانی در شرایط فعلی اجازه برداشت هفتگی بیش از 100 دلار از حساب‌های بانکی را به افراد نمی‌دهند. البته افراد می‌توانند پول‌های خود را با ارز محلی آن‌هم با نرخ هر دلار معادل 1500 لیر که مربوط به پیش از اعتراضات است، دریافت کنند (هم‌اکنون در بازار غیررسمی هر دلار بیش از 2 هزار لیر قیمت‌گذاری می‌شود) و این یعنی شرایطی که هیچ‌کس برای خروج سرمایه خود از بانک‌ها اقدام نکند.

✔️ در مجموع به نظر می‌رسد نخست‌وزیر منتخب برای تشکیل کابینه، راه دشواری پیش‌رو دارد. فرآیندی که ممکن است ماه‌ها به نتیجه نهایی نرسد. نحوه چینش چهره‌های سیاسی و تکنوکرات در کابینه، حساسیت‌های شدید المستقبل درباره برخی افراد مانند جبران باسیل، مداخلات خارجی و اعتراضات مردمی از جمله عوامل تعیین‌کننده در تشکیل کابینه خواهند بود. از این‌رو رویدادهای امروز را می‌توان پیروزی موقتی حزب‌الله تلقی کرد و برای قضاوت نهایی باید به انتظار تحولات آینده نشست.

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

T.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه