سناریوی محتمل 14 مارس چیست؟

شامگاه پنجشنبه گذشته «حسّان دیاب» با حمایت فراکسیون‌های وابسته به هشت مارس در پارلمان لبنان از سوی رئیس‌جمهور این کشور، مأمور تشکیل کابینه شد. اما یک پرسش کلیدی اینکه: جریان 14 مارس اکنون به دنبال چیست؟

سناریوی محتمل 14 مارس چیست؟

📝#تحلیل_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔻شامگاه پنجشنبه گذشته «حسّان دیاب» با حمایت فراکسیون‌های وابسته به هشت مارس در پارلمان لبنان از سوی رئیس‌جمهور این کشور، مأمور تشکیل کابینه شد. اما یک پرسش کلیدی اینکه: جریان 14 مارس اکنون به دنبال چیست؟

🔶 احزاب مختلف 14 مارس با همه اختلاف‌ها در معرفی گزینه نخست‌وزیری، تلاش خود را برای عدم انتخاب نخست‌وزیر به کار بستند. در این سناریو البته «سمیر جعجع» با عدم حمایت از «سعد الحریری»، اگرچه برابر متحد دیرینه خود ایستاد، اما قطعاتی از یک پازل بزرگ‌تر را تکمیل کرد.

🔶 با ناامیدی حزب‌الله از نخست‌وزیری حریری و رأی به دیاب، هم «المستقبل» و هم «الجمهوریه القویه» از معرفی گزینه امتناع کردند. این درحالی بود که فراکسیون متبوع «ولید جنبلاط» به «نواف سلام» رأی داد. بنابراین به نظر می‌رسد پیش و حین انتخاب نخست‌وزیر جدید، جریانات 14 مارس دچار اختلافات درونی شدند. اختلافاتی که هم‌چنان نیز ادامه دارد.

🔶 با این وجود، تقریباً همه احزاب وابسته به 14 مارس، در روزهای اخیر این گزاره را به صراحت اعلام کرده‌اند که: «در دولت جدید شرکت نخواهند کرد، اما مانع تشکیل آن نیز نمی‌شوند». این اظهار نظر و حضور میدانی حامیان حریری در خیابان‌ها، باعث شده تا برخی محافل سیاسی و رسانه‌ای در لبنان، دولت دیاب را «دولت حزب‌الله» بنامند.

🔶 اگر این گزاره پذیرفته شود که یکی از مهم‌ترین اهداف تحولات اخیر لبنان، اخراج حزب‌الله از دولت است، اکنون می‌توان این سناریو را محتمل دانست که با توجه به دشواری حل مشکلات اقتصادی لبنان، 14 مارس با کناره‌گیری از فرآیند تشکیل دولت، به دنبال شکست دولت منتخب در ماه‌های ابتدایی پس از تشکیل است. در این چارچوب، فشار آمریکا و برخی کشورها نیز افزایش می‌یابد. با ناتوانی دولتی که از آن تلقی نمایندگی حزب‌الله در جامعه ایجاد شده، مردم به خیابان‌ها بازمی‌گردند و این‌بار شعارها به سمت هشت مارس نشانه می‌‌رود.

✔️ به هر روی اگرچه وقوع این تحولات، همگی بر بستر احتمالات است، اما چالش‌های حزب‌الله در تحولات ماه‌های آینده لبنان کم نیست؛ اگرچه به نظر می‌رسد توانایی‌های حزب‌الله بیشتر باشد.

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

T.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه