آیا تحکیم جایگاه بوریس جانسون موجب ترامپیزه شدن بریتانیا می‌شود؟

از زمان آغاز نخست‌وزیری بوریس جانسون در بریتانیا تحلیل‌هایی مبتنی بر شباهت‌های جانسون با دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا مطرح شده و این موضوع که بریتانیا به سوی ترامپیزه شدن حرکت می‌کند برجسته شده است.

آیا تحکیم جایگاه بوریس جانسون موجب ترامپیزه شدن بریتانیا می‌شود؟

📝#تحلیل_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔻 از زمان آغاز نخست‌وزیری بوریس جانسون در بریتانیا تحلیل‌هایی مبتنی بر شباهت‌های جانسون با دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا مطرح شده و این موضوع که بریتانیا به سوی ترامپیزه شدن حرکت می‌کند برجسته شده است. فارغ از شباهت‌های ظاهری که ممکن است این ادعا متأثر از آن باشد جهت بررسی جدی‌تر آن باید شباهت‌ها و تفاوت‌های این دو در حوزه سیاست‌ها را مورد واکاوی قرار داد.

🔸 شباهت‌ها را می‌توان در موارد ذیل خلاصه کرد:

1️⃣ هر دو از حمایت قاطع اعضای حزب خود برخوردارند.

2️⃣ هر دو ایجاد دوقطبی‌های شدید سیاسی را به نفع خود می‌دانند و روی جذب راستگراترین بخش جامعه سیاسی کشورهایشان سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

3️⃣ هر دو نوعی از ملی‌گرایی را در کشورهایشان تقویت کرده و تاحدودی اسلام‌هراسی را تقویت می‌کنند.

4️⃣ می‌توان هر دو را از لحاظ اقتصادی محافظه‌کار و طرفدار کاهش قاعده‌گذاری دانست.

🔸 تفاوت‌ها را نیز می‌توان بدین نحو برشمرد:

1️⃣ جانسون را می‌توان از لحاظ گرایشات اجتماعی، یک لیبرال دانست درحالی ترامپ تمایل دارد خود را یک محافظه‌کار نشان دهد.

2️⃣ جانسون به دنبال سنت حزب محافظه‌کار به تجارت آزاد گرایش دارد و پس از خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا انتظار می‌رود به انعقاد توافقات دوجانبه تجارت آزاد با کشورها روی بیاورد. در حالی که ترامپ به نوعی از اقتصاد حمایت‌گرای مبتنی بر پشتیبانی از تولید داخلی تمایل دارد.

3️⃣ با وجود خروج قریب‌الوقوع بریتانیا از اتحادیه اروپا به نظر می‌رسد همچنان حزب محافظه‌کار منافع این کشور را در ایجاد ائتلاف‌ها مبتنی بر چندجانبه‌گرایی می‌بیند در حالی که دولت ترامپ اقدامات یکجانبه‌گرایانه و عدم ایجاد تعهد برای آمریکا در صحنه بین‌الملل را ترجیح می‌دهد.

✅ با درنظرداشتن این تفاوت‌ها و شباهت‌ها در مجموع به نظر نمی‌رسد بتوان با قاطعیت نظر داد که جانسون ادامه راه ترامپ در بریتانیا است. جانسون سیاستمداری از جریان اصلی حزب محافظه‌کار است و وی را نمی‌توان فردی مستثنای از ساختار سیاسی بریتانیا دانست اما ترامپ فردی خارج از ساختار حزب جمهوری‌خواه بوده که از شکاف‌های اقتصادی-اجتماعی موجود در آمریکا در جهت ارتقای جایگاه خود استفاده کرده است. همچنین مناسبات سیاسی اجتماعی بریتانیا با وجود شباهت‌های ظاهری با آمریکا متفاوت‌ است و ظهور و تقویت جایگاه فردی مثل ترامپ در بریتانیا بسیار دشوارتر به نظر می‌رسد.

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

T.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه