بهره‌برداری داعش از اعتراضات عراق برای تقویت خود

یک پایگاه تحلیلی آمریکایی طی گزارشی درباره سوء‌استفاده بقایای داعش از تظاهرات‌های مردمی عراق برای قدرتنمایی و انجام مجموعه حملات تروریستی جدید هشدار داد.

همزمان با تداوم تظاهرات‌های مردمی در شهرهای مختلف عراق، بر میزان حملات پراکنده بقایای داعش در برخی از شهرهای عراقی افزوده شده است.

این امر بیانگر سوء‌استفاده از گروه تروریستی از شرایط موجود در عراق و مشغول بودن دولت مرکزی به تحولات سیاسی و میدانی مربوط به این اعتراض‌های مردمی است.

پایگاه تحلیلی آمریکایی «المانتیور»، با اشاره به این مسئله و انتشار برخی خبرهای مربوط به انفجارهای تروریستی اخیر در عراق نوشت: همزمان با تشدید تظاهرات‌های مردمی، بر میزان حملات داعش در شهرهای عراقی افزوده شده است. به عنوان مثال در دهم دسامبر جاری، در انفجار یک خودروی بمب‌گذاری شده در سامراء واقع در استان «صلاح الدین» چهار نیروی الحشد الشعبی کشته شدند. در همین روز، عناصر داعش به منطقه «الدبس» در استان کرکوک حمله کردند.

در ادامه این گزارش آمده است: در همین روز، داعش در عملیات جداگانه دیگری در مرزهای میان دیالی و صلاح‌الدین، سامانه دوربین‌های نظارتی بر این مرزها را هدف حمله قرار داد. این عملیات‌ها در حالی انجام شد که از سه روز قبل، ارتش عراق، عملیات جدیدی را برای تحت تعقیب قرار دادن بقایای داعش در شمال کشور آغاز کرده بود.

دوم دسامبر، نیروهای الحشد الشعبی از کشته شدن چهار عضو داعش در حمله این گروه تروریستی در استان دیالی واقع در شرق عراق خبر داد . این سازمان پیشتر و در ۱۶ نوامبر نیز از خنثی کردن تحرکات داعش برای اشغال برخی مناطق در کرکوک خبر داده بود.

بر اساس این گزارش، در ادامه هشدارهای مربوط به تشدید خطر داعش در شرایطی که عراق پس از استعفای «عادل عبدالمهدی» دچار بی‌ثباتی سیاسی شده، در پنجم دسامبر، ریاست منطقه کردستان از حمله داعش به یکی از تیپ‌های پیشمرگه در «خانقین» خبر داد.

از سوی دیگر، «قیس الخزعلی» دبیرکل عصائب اهل الحق عراق نیز از طریق رسانه‌ها ا درباره فعالیت عناصر داعش در صفوف تظاهرات‌کنندگان هشدار داد و در چهارم دسامبر جاری از نفوذ داعشی‌ها در میان تظاهرات‌کنندگان برای منحرف کردن آن خبر داد. هرچند برخی همه تقصیرها و تخلف‌های صورت گرفته در جریان تظاهرات‌های عراق را به گردن الحشد الشعبی می‌اندازند.

اما صرف‌نظر از اختلاف‌نظرهای موجود درباره نقش داعش در تظاهرات‌ها، واضح است که این گروه تلاش دارد از پیامدهای تظاهرات‌ها و اعتراض‌های مردمی که تنش سیاسی و امنیتی و حتی اجتماعی است، بهره‌برداری کند.

«احمد الشریفی» تحلیل‌گر نظامی و عضو سابق ائتلاف «العراقی الموحد» در این‌باره گفت: داعش در حال فعالیت در بغداد است و از مشغول بودن نیروهای امنیتی به تظاهرات‌ها سوء‌استفاده می‌کند و حمله بقایای داعش به بانک مرکزی در بغداد که دقیقا در مرکز تظاهرات‌های مردمی در خیابان «الرشید قرار دارد، این ادعا را ثابت می‌کند. 

وی گفت که انتظار می‌رود، حملات تروریستی بزرگتری در بغداد و استان‌های جنوبی و مرکزی عراق صورت گیرد.

اظهارات الشریفی درباره نقش داعش در دوره تظاهرات‌های مردمی با اظهارات سرتیپ «تحسین الخفاجی» سخنگوی فرماندهی عملیات مشترک عراق کاملا تطبیق دارد. 

وی نیز در گفت‌وگو با المانیتور اظهار داشت که داعش در حال تحریک هسته‌های خاموش خود برای سوء‌استفاده از مشغول بودن نیروهای امنیتی به تظاهرات‌ها، است و معاون «ابوبکر البغدادی» سرکرده داعش که در کرکوک دستگیر شده، طی بازجویی‌ها اعتراف کرده که برای نفوذ به تظاهرات‌های مردمی و انجام حملات نظامی برنامه‌ریزی کرده بود.

«حنین القدو» نماینده استان نینوی نیز در این‌باره گفت: داعش مشغول بودن نیروهای امنیتی به تظاهرات‌ها در مرکز و جنوب عراق را درک کرده و در حال برنامه‌ریزی برای انجام حملات در مناطق شمالی عراق است.

«فلح الخفاج» نماینده دیگر پارلمان عراق در استان «بابل» نیز می‌گوید که داعش تظاهرات‌های جاری عراق را یک فرصت مناسب برای حملات خود از طریق تحریک هسته‌های خاموش می‌داند به ویژه که هنوز در برخی مناطق در شمال و غرب عراق و حاشیه استان‌ها حضور دارد.

«احمد الجبوری» نماینده استان نینوی نیز با اشاره به فعالیت‌های تروریستی گسترده در سامراء، نینوی و اطراف صلاح‌الدین و کرکوک، خواستار تدابیر امنیتی جدی و قاطع برای مقابله با بقایای داعش شد و از احتمال بازگشت تروریست‌ها به مناطقی که پیشتر اشغال کرده بودند، هشدار داد.

عراق از اول اکتبر شاهد آغاز اعتراضات خیابانی است. این اعتراضات به دلیل ایام اربعین حسینی متوقف شد اما از روز ۲۵ اکتبر از سر گرفته شد و تاکنون ادامه یافته است. معترضان در آغاز خواستار بهبودی خدمات عمومی و ایجاد فرصت شغلی و مبارزه با فساد بودند، اما با آنکه دولت عادل عبدالمهدی چند بسته اصلاحاتی در حوزه‌های مختلف ارائه کرد، این اعتراض‌ها ادامه یافت و در نهایت نخست‌وزیر تحت فشار طرف‌های مختلف ناگزیر به استعفاء شد اما حتی استعفای دولت، موجب خاموش شدن شعله اعتراض ها نشد.

  • این مطلب، صرفاً جهت اطلاعِ مخاطبان، نخبگان، اساتید، دانشجویان، تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیران بازنشر یافته و الزاماً منعکس‌کننده‌ی مواضع و دیدگاه‌های اندیشکده راهبردی تبیین نیست.
  •  

  • منبع: خبرگزاری فارس

ارسال دیدگاه