یک حمله و چند پرسش کلیدی

شب گذشته و در رویدادی مهم، مواضع گردان‌های حزب‌الله عراق وابسته به الحشد الشعبی در شهر القائم استان الانبار در مرز عراق و سوریه هدف حمله جنگنده‌های آمریکایی قرار گرفت.

یک حمله و چند پرسش کلیدی

📝#تحلیل_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔻شب گذشته و در رویدادی مهم، مواضع گردان‌های حزب‌الله عراق وابسته به الحشد الشعبی در شهر القائم استان الانبار در مرز عراق و سوریه هدف حمله جنگنده‌های آمریکایی قرار گرفت. به نظر می‌رسد درباره فهم این رفتار واشنگتن، پرسش‌های مهمی وجود دارد:

🔶 در ماه‌های اخیر حدود پنج حمله به پایگاه‌های مختلف وابسته به حشدالشعبی در عراق ازجمله منطقه القائم صورت گرفته بود که تقریباً همه آن‌ها با انفعال گروه‌های عراقی همراه شد. چرا آمریکایی‌ها این‌بار نیز حمله به مواضع حشد را به گروه‌های ناشناس نسپردند و خود مسئولیت اعمالی و اعلامی آن را بر عهده گرفتند؟

🔶 پس از اعتراضات اخیر، فضای سیاست داخلی عراق چندان سمت و سوی انتقاد از نقش‌آفرینی آمریکا نداشت. حتی برخی تلاش‌ها برای سودهی شعارها علیه ایران نیز به نظر با موفقیت همراه بود. اکنون و در آستانه تحولات سیاسی در بغداد اما ممکن است فضای محکومیت آمریکا شکل بگیرد و اعتبار حشد افزایش یابد. آیا واشنگتن اهمیت اقدام خود را فراتر از تحقق این احتمالات دیده است؟

🔶 آمریکا منافع متعددی در عراق دارد که در صورت تغییر معادلات فعلی و بروز منطق کنش و واکنش میان نیروهای آمریکایی و گروه‌های مختلف عراقی، این منافع در امنیت نخواهند بود و تداوم آن می‌تواند چالشی اساسی برای پیروزی ترامپ در انتخابات آتی باشد. از این‌رو و با توجه به اینکه حملات کم‌اثر و پراکنده به پایگاه‌های آمریکایی در عراق رویداد جدیدی محسوب نمی‌شود، اساساً چرا آمریکایی‌ها در مقطع زمانی فعلی و آن‌هم در این سطح، تصمیم به اجرای این عملیات گرفتند؟

✔️ این‌ها و چندین و چند پرسش دیگر را می‌توان درباره اهداف آمریکا از حمله شب گذشته طرح کرد. پرسش‌هایی که برای هرکدام شاید بتوان پاسخ‌های متعددی نیز ارائه داد. آنچه اما مشخص است اینکه مرز عراق و سوریه بعید است به این زودی‌ها آرام شود…

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

T.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه