رزمایش دریایی ایران، روسیه و چین؛ نشانگر آغاز عصر جدید در محیط بین الملل

دنیس اتلر استاد دانشگاه و تحلیلگر سیاسی آمریکایی درباره اهمیت رزمایش سه‌جانبه ایران، روسیه و چین می‌گوید: این رزمایش یک رویداد مهم ژئوپلیتیک و پیام‌آور یک دوران جدید در روابط بین‌الملل است.

رزمایش دریایی ایران، روسیه و چین؛ نشانگر آغاز عصر جدید در محیط بین الملل

📝#تحلیل_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔸دنیس اتلر استاد دانشگاه و تحلیلگر سیاسی آمریکایی درباره اهمیت رزمایش سه‌جانبه ایران، روسیه و چین می‌گوید: این رزمایش یک رویداد مهم ژئوپلیتیک و پیام‌آور یک دوران جدید در روابط بین‌الملل است.

🔸پس از فروپاشی شوروی سابق و پایان جنگ سرد، جرج بوش پدر رئیس‌جمهور وقت آمریکا به‌صراحت مدعی شکل‌گیری نظم نوین جهانی به رهبری آمریکا، پس از پایان دوران دوقطبی گردید.

🔸منظور او از عبارت فوق این بود که از این پس، این ارزش‌ها و منویات آمریکایی خواهد بود که مسیر جریان کنونی و آینده را که بر نظام بین‌الملل مسلط می‌شود، تعیین خواهد کرد. به‌واقع جرج بوش پدر مدعی بود که این آمریکا است که جامعه جهانی را هدایت و مدیریت خواهد کرد.

🔸اما جریانانی که ظرف سال‌های اخیر اتفاق افتاده، برخلاف انتظارات رهبران آمریکایی و جرج بوش پدر بوده است. چراکه در این سال‌ها و گروه‌ها و ائتلاف‌هایی شکل‌گرفته که همگی به دنبال رقابت با آمریکا و به چالش کشیدن هژمونی طلبی این کشور بر نظام بین الملل هستند.

🔸از جمله این گروه‌ها می‌توان به گروه بریکس و پیمان همکاری شانگهای اشاره کرد. برگزاری رزمایش دریایی اخیراً را هم می‌توان از همین زاویه ارزیابی کرد.

🔸لذا اهمیت این رزمایش را می‌توان در ابعاد ذیل دانست:

1️⃣این رزمایش نشانگر دوران جدیدی است که در آن کشورها تلاش می‌کنند تا بدون دخالت آمریکا، اقدام به مدیریت مسائل محیط بین‌الملل نمایند.

2️⃣بعد دیگر اهمیت رزمایش اخیر برگزاری آن در منطقه غرب آسیا به‌عنوان جغرافیایی است که از دیرباز برای آمریکا حائز اهمیت خاصی است.

3️⃣همچنین وجه دیگر مهم بودن این رزمایش حضور سه کشور ایران، چین و روسیه به‌عنوان بازیگرانی است که رقیب آمریکا هستند و این کشور نسبت به آن‌ها حساسیت فراوانی دارد.

🔸رزمایش اخیر از هر منظر که تحلیل شود، حاکی از این امر است که دوران جدیدی در محیط بین‌الملل آغازشده که آمریکا دیگر نمی‌تواند مدعی مدیریت یک‌جانبه این محیط باشد.

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

T.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه