نتیجه مذاکرات عربستان-انصارالله؛ توافق یا غرش بُرکان؟

به‌نظر می‌رسد که حمله به آرامکو و ناتوانی سامانه پاتریوت در حفاظت از شاهرگ اقتصادی عربستان، سعودی‌ها را بر اتخاذ رویکرد سیاسی به جای گزینه نظامی متقاعد و مصمم ساخت، اما اصرار بر عدم امتیازدهی و طولانی کردن مذاکرات نشان می‌دهد که دیدگاه فعلی سعودی‌ها به مذاکره نسبت به روزهای ابتدایی پس از عملیات تفاوت زیادی کرده است

نتیجه مذاکرات عربستان-انصارالله؛ توافق یا غرش بُرکان؟

📝#تحلیل_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔻به‌نظر می‌رسد که حمله به آرامکو و ناتوانی سامانه پاتریوت در حفاظت از شاهرگ اقتصادی عربستان، سعودی‌ها را بر اتخاذ رویکرد سیاسی به جای گزینه نظامی متقاعد و مصمم ساخت، اما اصرار بر عدم امتیازدهی و طولانی کردن مذاکرات نشان می‌دهد که دیدگاه فعلی سعودی‌ها به مذاکره نسبت به روزهای ابتدایی پس از عملیات تفاوت زیادی کرده است:

🔶آمریکایی‌ها که برنامه‌های‌شان در قبال یمن به‌ویژه جزایر و بنادر استراتژیک جنوبی را در پوشش اقدامات عربستان و امارات دنبال می‌کنند، بلافاصله پس از حمله به آرامکو با اعزام نیرو به پایگاه هوایی شاه‌زاده سلطان، اعزام کارشناسان فنی جهت تقویت سامانه‌های پاتریوت و نیز وعده افزایش فشار بر ایران و تشکیل ائتلاف نظامی، عزم سعودی‌ها برای پایان بخشیدن به جنگ را تضعیف کردند.

🔶سعودی‌ها تلاش دارند تا با مذاکرات طولانی در مسقط و اعزام واسطه‌ و میانجی‌به تهران، ضمن ممانعت از تکرار حمله به تأسیسات حیاتی خود، فرصت لازم برای تحقق وعده‌‎های امنیتی آمریکا و یافتن راهی جدید برای افزایش فشار بر انصارالله را فراهم آورند.

🔶به‌نظر می‌رسد که خویشتن‌داری ماه‌های اخیر انصارالله در برابر گروگان‌گیری مایحتاج مردم یمن در دریای سرخ و تحرک آشکار امارات و عربستان برای تجزیه شبوه، المهره و تعز، ائتلاف متجاوز را دچار خطای محاسباتی جدید و خطرناکی کرده است.

🔶سعودی‌ها خویشتن‌داری انصارالله را از یکسو ناشی از امیدواری به مذاکره و از سوی دیگر محصول فشارهای ایران به انصارالله می‌دانند. آن‌ها ترجیح گفتگوهای سیاسی از سوی ایران را ناشی از فشار تحریم‌های آمریکا و برخی همکاری‌های مالی امارات با تهران می‌دانند.

✔️به نظر می‌رسد که روند بی‌نتیجه مذاکرات سیاسی، خطای محاسباتی سعودی‌ها و تأکید یحیی سریع بر تعیین اهداف نُه‌گانه سعودی–اماراتی در عملیات آتی، سال جدید میلادی را به‌ سال غرش موشک‌های یمنی بُرکان به‌جای تداوم مذاکره برای برون رفت از بحران بدل خواهد کرد.

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

T.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه