رویکردهای متناقض دولت ترامپ در سال 2019 میلادی

روزنامه انگلیسی گاردین در گزارشی نوشت: رویکرد دولت آمریکا در زمینه سیاست خارجی در سال 2019، بیشتر بر اساس منافع شخصی، خودشیفتگی و توییت بازی رئیس‌جمهور بود تا روابط دیپلماتیک و بین‌المللی.

رویکردهای متناقض دولت ترامپ در سال 2019 میلادی

📝#تحلیل_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔸روزنامه انگلیسی گاردین در گزارشی نوشت: رویکرد دولت آمریکا در زمینه سیاست خارجی در سال 2019، بیشتر بر اساس منافع شخصی، خودشیفتگی و توییت بازی رئیس‌جمهور بود تا روابط دیپلماتیک و بین‌المللی.

🔸اهم مسائلی که دولت آمریکا در زمینه سیاست خارجی در سال 2019 با آن‌ها دست‌به‌گریبان بود، به شرح ذیل است:

1️⃣جمهوری اسلامی ایران

🔸در سال 2019، دولت آمریکا با تداوم کارزار فشار حداکثری، به دنبال تحمیل خواسته‌های خود به ایران بود. اما جمهوری اسلامی ایران نه‌تنها در مقابل فشارهای آمریکا مقاومت کرد، بلکه در بُعد نظامی کارزار فشار حداکثری، با ساقط کردن پهپاد گلوبال هاوک، آمریکا را ناچار به عقب کشیدن نیروهای خود از خلیج‌فارس (پایگاه قطر) کرد.

2️⃣ کره شمالی

🔸در سال 2019، مذاکرات خلع سلاح هسته‌ای میان آمریکا و کره شمالی به‌صورت نصفه و نیمه در جریان بود که درنهایت منجر به هیچ نتیجه خاصی نشد. چراکه دولت آمریکا در ازای خلع سلاح کره شمالی حاضر به ارائه هیچ امتیاز چشمگیری نشد و همین امر سبب ناکامی تکرار مذاکرات دو کشور در مکان‌های مختلف نظیر مذاکرات سوئد شد.

3️⃣ سوریه

🔸در اکتبر سال 2019 (مهر 1398) دولت آمریکا بدون اطلاع قبلی و بدون مشورت با پنتاگون و متحدین خود، اقدام به تخلیه مناطق شمالی سوریه کرد. این اقدام موجب تهاجم ترکیه به این مناطق و متحدین کُرد آمریکا شد. در نهایت دولت آمریکا ناچار شد به‌منظور جلوگیری از این وضعیت، به بهانه جلوگیری از تسلط گروه‌های تروریستی بر چاه‌های نفت سوریه، نیروهای خود را مجدداً وارد این کشور کند.

4️⃣ افغانستان

🔸دولت آمریکا از اواسط سال 2018 تا 2019 در سیاست خارجی خود نسبت به افغانستان، در یک وضعیت پاندولی و سردرگمی عجیبی به سر می‌برد. دونالد ترامپ پس از یک سال مذاکره زلمای خلیل زاد با گروه طالبان، در شرایطی که دو طرف به توافق نهایی نزدیک بودند، مذاکرات فوق را مرده قلمداد کرد. اما سه ماه بعد، ترامپ شروع مجدد این مذاکرات را اعلام کرد.

✅به طور کلی در وضعیت سیاست خارجی دولت ترامپ، یک شرایط اعوجاج گونه مفرط مشاهده می‌شود که مشخصاً حاکی از این است که در سیاست‌های دولت ترامپ در سطح جهانی هماهنگی وجود ندارد. شاید بهتر باشد که گفته شود در دولت کنونی آمریکا واژه سیاست خارجی کاربردی ندارد.

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

T.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه