اقدام متهورانه واشنگتن و آینده نیروهای آمریکایی در عراق

بامداد گذشته و در حملات هوایی نیروهای آمریکایی، سردار قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و جمعی از همراهانش ازجمله ابومهدی المهندس، نائب رئیس الحشدالشعبی به شهادت رسیدند.

اقدام متهورانه واشنگتن و آینده نیروهای آمریکایی در عراق

📝#تحلیل_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔻بامداد گذشته و در حملات هوایی نیروهای آمریکایی، سردار قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و جمعی از همراهانش ازجمله ابومهدی المهندس، نائب رئیس الحشدالشعبی به شهادت رسیدند. به نظر می‌رسد چند نکته درباره این رویداد ناگوار و ناگهانی وجود دارد که برخی از آن‌ها عبارتند از:

🔶 سردار سلیمانی ازجمله شخصیت‌هایی بود که به اعتراف خود محافل غربی، نقش بی‌نظیری در مبارزه با تروریسم تکفیری در منطقه غرب آسیا داشته است؛ تهدیدات گاه و بی‌گاه علیه وی نیز عموما رسانه‌ای بوده و به مرحله عمل نمی‌رسید. اکنون نیز با توجه به معادلات میان تهران-واشنگتن در عرصه نظامی و میدانی، چنین رفتار متهورانه‌ای از سوی واشنگتن متصور نبود. بنابراین ترور اخیر را می‌توان اقدامی بسیار خطرناک از جانب ترامپ دانست که به‌صورت جدی امنیت و منافع ملی ایران را هدف گرفته و معادلات مذکور را دچار تغییر اساسی کرده است.

🔶 با توجه به همزمانی سطح بالای تحریم و ترور در رویکرد اخیر آمریکا، واکنش قاطع و البته هوشمندانه ایران ضروری به نظر می‌رسد. این واکنش‌ها می‌تواند مجموعه‌ای از تدابیر را در بربگیرد که یکی از آن‌ها حتما عراق خواهد بود. چه‌اینکه در دو حمله اخیرِ واشنگتن، ده‌ها نیروی مبارز عراقی هدف گرفته شدند. اکنون اما نیروهای آمریکایی باید شرایط ناامنی پس از سال ۲۰۰۳ در عراق را دوباره تجربه کنند. این مهم می‌تواند با محوریت نیروهای مقاومت در عراق صورت گیرد.

🔶 با وجود طرف‌هایی چون کردها و برخی گروه‌های اهل سنت در پارلمان و البته موضع‌گیری‌های همین چند ساعته برخی گروه‌های شیعی در عراق، به نظر می‌رسد چندان نمی‌توان به پارلمان عراق امیدوار بود؛ هرچند که مجموعه اقدامات دیپلماتیک، رسانه‌‌ای و مردمی باید دنبال شود. اما در نهایت واکنش باید نظامی و البته بازدارنده باشد.

✔️ در مجموع ایران امروز در معرض یک تصمیم مهم قرار دارد؛ تصمیمی که باید هم عاقلانه باشد و هم بازدارنده. تصمیمی که معادلات ترامپ را برهم بزند.

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

T.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه