چرا ایران باید به ترور سردار سلیمانی واکنش متناسب نشان دهد؟

از ساعات نخستین امروز که خبر شهادت سردار سلیمانی منتشر شده است، پرسش‌های متعددی پیرامون این واکنش جنایتکارانه و پاسخ احتمالی ایران مطرح شده است.

چرا ایران باید به ترور سردار سلیمانی واکنش متناسب نشان دهد؟

📝#تحلیل_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔻از ساعات نخستین امروز که خبر شهادت سردار سلیمانی منتشر شده است، پرسش‌های متعددی پیرامون این واکنش جنایتکارانه و پاسخ احتمالی ایران مطرح شده است. یکی از مهم‌ترین این پرسش‌ها این است که چرا ج.ا.ا باید پاسخ متناسب و اثرگذاری به این اقدام بدهد؟

🔶 پس از سرنگونی پهپاد آمریکایی، این گزاره تقویت شده بود که سیاست خارجی ترامپ در قبال ایران با نوعی شکست همراه بوده است. از گوشه و کنار نیز انتقادات متحدان سنتی آمریکا در منطقه به گوش می‌رسید که واشنگتن یارای مواجهه سخت را با ایران ندارد. به نظر می‌رسد ترامپ با اقدام بامداد امروز به دنبال بازیابی اعتماد و ابهت ازدست رفته واشنگتن پس از سقوط پهپاد بوده است.

🔶 از دیدگاه ترامپ، تهران اکنون در شرایط داخلی و منطقه‌ای برای پاسخ‌گویی متناسب قرار ندارد. بنابراین می‌توان از این اقدام هم برای فتح دوباره کاخ سفید بهره برد و هم حمایت دوباره لابی رژیم صهیونیستی را به‌دست آورد. تصویری از یک رئیس‌جمهور قاطع نیز ارائه داد.

🔶 از این‌رو به نظر می‌رسد این محاسبات اگر برهم نخورد، شاید مهم‌ترین تهدید سال‌های اخیر علیه امنیت ملی کشور باشد. تهران یک راه بیشتر ندارد: پاسخ متناسب و اثرگذار. جمهوری اسلامی ایران می‌تواند با چنین اقدامی، هم پایه‌های پیروزی ترامپ در انتخابات را بلرزاند و هم پیامی صریح به حامیان منطقه‌ای واشنگتن مخابره کند. زیرا ترامپ اگر اطمینان یابد که حمله به منافع ایران، راه پیروزی در انتخابات است، در تکرار این رفتارها درنگ نخواهد کرد. لابی ضد ایرانی نیز از این نیاز ترامپ برای ضربه به منافع ایران بیش از پیش بهره خواهد برد.

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

T.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه