ابعاد واکنش ایران به ترور سردارشهید سلیمانی؛ پاسخ، انتقام، مجازات

از اولین ساعات پس از عملیات ترویستی دولت آمریکا علیه سردار شهید قاسم سلیمانی و همراهان ایشان، لزوم واکنش جدی به این جنایت بیش از پیش در مواضع مسئولان، شعارهای مردمی و پیام‌های کاربران در شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها، مورد تأکید قرار گرفته است.

ابعاد واکنش ایران به ترور سردارشهید سلیمانی؛ پاسخ، انتقام، مجازات

📝#تحلیل_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

📝 از اولین ساعات پس از عملیات ترویستی دولت آمریکا علیه سردار شهید قاسم سلیمانی و همراهان ایشان، لزوم واکنش جدی به این جنایت بیش از پیش در مواضع مسئولان، شعارهای مردمی و پیام‌های کاربران در شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها، مورد تأکید قرار گرفته است. با این حال؛ نوع، زمان، مکان، سطح و حتی دفعات واکنش؛ از جمله مواردی است که مورد ابهام قرار دارد و بعضی کارشناسان اندیشکده‌های داخلی و خارجی و خبرنگاران رسانه‌های بین‌المللی، مفروضات گوناگونی را نسبت به آن مطرح کرده‌اند. آیا محدود به عراق خواهد بود یا بلوک مقاومت و یا حتی هر نقطه از غرب آسیا؟ هوایی، زمینی یا دریایی؟ و آیا صرفاً به مرگ پیاده‌نظام یا افسران ارشد آمریکایی خواهد انجامید؟

⏪ این موارد پرسش‌های مهمی هستند ولی مهم‌تر این‌که ایران چه هدفی را دنبال خواهد کرد؟ نکته‌ای که تبیین آن ممکن است پاسخ برخی پرسش‌های مذکور را نیز در پی داشته باشد. از منظر راهبردی، این واکنش می تواند شامل سه بعد «پاسخ»، «انتقام» و «مجازات» باشد.

❇️ پاسخ: اولین بعد واکنش شامل عملیات سخت علیه نیروی تروریستی سنتکام در غرب آسیا است. این سطح از واکنش، صرفاً مجریان جنایت را به سزای عمل‌شان می‌رساند و نمی‌تواند پایان‌بخش مبارزه‌ای باشد که با شهادت سردار، ابعاد کمّی و کیفی آن دگرگون شده است.

❇️ انتقام: هدف این بعد، مسئول اصلی این جنایت یعنی ترامپ خواهد بود و با ترکیب عملیاتهای نظامی با برنامه‌ریزی سیاسی در عرصه حقوقی و دیپلماتیک و همچنین پشتیبانی رسانه‌ای به ویژه درون آمریکا، می‌بایست هزینه‌های واکنش چنان به دولت ترامپ تحمیل شود که از عهده مدیریت آن برنیاید و به شکست او در انتخابات ریاست‌جمهوری 2020 بیانجامد. تجربه تأثیر حمله به سفارت آمریکا در بنغازی بر شکست هیلاری در انتخابات 2016 و تسخیر سفارت آمریکا در تهران بر شکست کارتر در 1981، نشان می‌دهد تحمیل هوشمندانه هزینه می‌تواند نتیجه‌ای راهبردی داشته باشد.

❇️ مجازات: گرچه انتقام این جنایت از ترامپ، تسکین‌بخش قلوب جریحه‌دارشده ایرانیان و مؤمنان به مقاومت باشد؛ ولی تناسبی با فقدان سردار سلیمانی در جبهه مقاومت ندارد. بر مبنای تئوری توازن جرم و مجازات در حقوق، آنچه می‌تواند با این جنایت برابری کند، خروج نیروهای نظامی آمریکا از غرب آسیاست که گرچه نه سریع و حتی طی سال‌ها و در بلندمدت رخ دهد، ولی به عنوان راهبرد منطقه‌ای جمهوری اسلامی تا انتها پیگیری خواهد شد.

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

T.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه