همزمان با افزایش تنش‌ها، ترامپ بیشترین هزینه را برگزید

نیویورک‌تایمز طی یادداشت مشترکی به قلم هلن کوپر؛ اریک اسمیت؛ مگی هابرمن و روکمینی کالیماچی در به بررسی چرایی و چگونگی اقدام دولت آمریکا در ترور سردار شهید سلیمانی پرداخت.

همزمان با افزایش تنش‌ها، ترامپ بیشترین هزینه را برگزید

📝#گزارش_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔸 نیویورک‌تایمز طی یادداشت مشترکی به قلم هلن کوپر؛ اریک اسمیت؛ مگی هابرمن و روکمینی کالیماچی در به بررسی چرایی و چگونگی اقدام دولت آمریکا در ترور سردار شهید سلیمانی پرداخت.

🔸 نویسندگان گزارش می‌دهند 14 دی، ژنرال مایک مایلی، رییس ستاد مشترک ارتش، از تهدید قریب‌الوقوع سفر اخیر سردار شهید سلیمانی به منطقه علیه سفارت‌خانه‌ها، کنسول‌گری‌ها و نیروهای ارتش آمریکا در عراق، لبنان و سوریه سخن گفت. ولی برخی مقام‌های رسمی سفر 9 دی سردار را «عادی» و اطلاعات مبنی بر تهدید را «ضعیف» تلقی کرده‌اند.

🔸عواقب این ترور تظاهرات ضدآمریکایی در بغداد، حملات راکتی به پایگاه‌های آمریکایی در عراق و آماده‌سازی موشک‌های بالستیک ایران بوده است. ولی مقام‌های دولت آمریکا می‌خواهند موقعیت وی را در ایران کم‌اهمیت جلوه دهند و اذعان دارند که به جهت اختلافات در ساخت قدرت ایران، انتظار تاوان بزرگی را پیش‌بینی نمی‌کنند.

🔸نویسندگان نسبت به ادعای دولت ترامپ مبنی بر پیش‌دستانه‌بودن عملیات تروریستی، ابراز تردید می‌کنند. طبق گزارش، مقام‌های ارشد نظامی زمانی که لیستی از گزینه‌ها را برای پاسخ به حملات اخیر علیه مواضع آمریکایی‌ها به ترامپ ارائه دادند، گمان نمی‌کردند ترور سردار شهید سلیمانی را انتخاب کند. زیرا بعد از 11 سپتامبر، پنتاگون همواره گزینه‌های غیرممکنی را در لیست پیشنهادی به رؤسای جمهور قرار می‌داده تا دیگر گزینه‌ها پذیرفتنی‌تر به نظر برسند.

🔸پس از مرگ یک پیمان‌کار آمریکایی در 6 دی؛ ترامپ یک روز بعد گزینه ترور سردار شهید سلیمانی را رد و مجوز حمله هوایی به گروه‌های شبه‌نظامی شیعه متحد ایران را صادر کرد. ولی با تماشای تصاویر حمله به سفارت آمریکا در بغداد، با یادآوری حمله به سفارت آمریکا در بنغازی، نهایتاً ساعت 5 بعدازظهر پنج‌شنبه دستور ترور را صادر و پنتاگون را متحیر کرد.

🔸ترامپ به هشدارهای مقام‌های نظامی مبنی بر احتمال حملات تلافی‌جویانه ایران به نیروهای آمریکایی در غرب آسیا توجهی نکرد و مشخص نیست در آن جلسه، وزیر دفاع و رییس ستاد ارتش وی را از این گزینش، نهی کرده‌اند یا خیر.

🔸سرانجام مقدمات عملیات برای ترور فردی که در بسیاری از موقعیت‌های منطقه به مثابه فردی مشهور سفر می‌کرد، آغاز شد. به گفته مسئولان نظامی و اطلاعاتی، داده‌های این عملیات از طریق جاسوسی، رهگیری‌های الکترونیکی و شناسایی پهپادی به دست آمد. ولی اجرای آن منوط به شخص استقبال‌کننده از سردار شهید سلیمانی بود که اگر از شخصیت‌های رسمی دولت عراق یا متحدین آمریکا باشد، منتفی شود ولی با آگاهی از حضور ابومهدی‌المهندس، قطعیت یافت.

منبع

(https://www.nytimes.com/2020/01/04/us/politics/trump-suleimani.html?smtyp=cur&smid=tw-nytimes)

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

http://t.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه