ترامپ با خروج از برجام، آتش را روشن کرد و با ترور سلیمانی بر آن بنزین ریخت

گری سیک طی یادداشتی منتشره در «بیزنس اینسایدر» نسبت به اهداف ترامپ در ترور سردار سلیمانی، به گمانه‌زنی پرداخت.

ترامپ با خروج از برجام، آتش را روشن کرد و با ترور سلیمانی بر آن بنزین ریخت

📝#گزارش_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔸گری سیک طی یادداشتی منتشره در «بیزنس اینسایدر» نسبت به اهداف ترامپ در ترور سردار سلیمانی، به گمانه‌زنی پرداخت. او بیان می‌دارد اولین بار نام سردار سلیمانی را سال 2012 به عنوان رییس‌جمهور احتمالی ایران ذکر کرده است. سیک، شهید سلیمانی را فردی شجاع، باهوش، کاریزماتیک و مورد احترام ایرانیان دانسته که به ندرت در اختلافات داخلی مشارکت داشت. از نظر او، سردار سلیمانی یک رئالیست واقعی بود که درک درستی از قدرت داشت و زیرکی‌اش به قدرت برتر منطقه‌ای ایران انجامید. و در جهان عرب، سوری، سعودی یا مصری، مطلقاً مانند او کسی نبود.

🔸عضو شورای امنیت ملی دولت کارتر با اشاره به سوابق تضاد منافع گسترده آمریکا با ایران در غرب آسیا، به ذکر این نکته پرداخت که سایر روسای جمهور آمریکا نیز فرصت چنین اقدامی را داشتند، ولی ترامپ چنین کرد. چرا؟

🔸هدف اول می‌تواند حذف یک حریف خطرناک باشد. گرچه ایران نابود نمی‌شود ولی جمهوری اسلامی، مهارت استراتژیک سلیمانی را از دست داد.

🔸هدف دوم؛ عبور از خطوط قرمز است. دلیل عدم ترور بسیاری از مقام‌های سیاسی و نظامی، غیرممکن بودن آن نیست. بلکه آگاهی به عواقب آن است. مرگ او، دعوتی به نادیده گرفتن قواعد پیشین بازی است. اکنون آمریکایی‌ها هدف قرار گرفته‌اند.

🔸به نظر سیک، در فرآیند فشارهای آمریکا بعد از خروج از برجام، این شدت عمل، ضرورتی نداشت. رخدادی که به ضرر منافع ایالات متحده و حضور طولانی‌مدت آن در خاورمیانه است. نبردهای سیاسی و نظامی در خاورمیانه به طور عادی نیز از قواعد معمول پیروی نمی‌کرد. چه رسد به آنکه اکنون احتمالاً قواعد پیشین نیز خارج از دایره قرار می‌گیرد.

🔸گری سیک در پایان با اشاره به تبعات سنگین این اقدام برای دولت آمریکا، نوشت:«پس از فرونشستن گردوغبار، باید بنشینیم و درباره آن صحبت کنیم و چه شرم‌آور که از ابتدا به اینجا نیندیشیدیم»

منبع

(https://www.businessinsider.com/trump-killing-soleimani-escalates-problems-caused-by-exiting-iran-deal-2020-1?r=DE&IR=T)

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

http://t.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه