ترامپ برای نقض دستاوردهای اوباما حاضر است وعده رهایی از جنگ در غرب آسیا را نقض کند

بن‌رودز معاون شورای امنیت ملی آمریکا در دولت اوباما طی یادداشتی در آتلانتیک مورخ 15 دی 1398، به شکست کمپین «فشار حداکثری» ترامپ پس از خروج از برجام، اذعان کرده است.

ترامپ برای نقض دستاوردهای اوباما حاضر است وعده رهایی از جنگ در غرب آسیا را نقض کند

📝#گزارش_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔸بن‌رودز معاون شورای امنیت ملی آمریکا در دولت اوباما طی یادداشتی در آتلانتیک مورخ 15 دی 1398، به شکست کمپین «فشار حداکثری» ترامپ پس از خروج از برجام، اذعان کرده است. او از اوباما نقل می‌کند که پس از توافق ژنو در 1392 گفته بود:«کاری می‌کنم که نه فقط من ضرورتی به نبرد با ایران نیابم بلکه مطمئن شوم رییس‌جمهور بعدی نیز نیازی به جنگ با ایران نخواهد داشت».

🔸رودز با ذکر مخالفت جمهوری‌خواهان کنگره، رژیم صهیونیستی، عربستان و امارات با برجام، بیان می‌دارد که موانع پیش‌روی اوباما برای تصویب این توافق بیش از دشواری‌های بوش برای جنگ غیرضروری با عراق بود. ولی ترامپ بدون اینکه از مفاد برجام مطلع باشد و حتی جایگزینی برای آن ارائه دهد، تنها به هدف نقض دستاوردهای اوباما از آن خارج شد. در حالی که وزیر دفاع او [متیس] و برخی جمهوری‌خواهان کنگره بر کارکرد برجام تأکید داشتند. وی حتی به توصیه مکرون برای حفظ برجام و تلاش برای توافق‌هایی در دیگر موضوعات، توجه نکرد.

🔸به نظر این یادداشت برخلاف خواست ترامپ، خروج از برجام نه‌تنها ایران را در غرب آسیا مهار نکرد بلکه سبب شد محدودیت‌های هسته‌ای را کنار گذاشته و پهپاد آمریکایی را ساقط نماید. علاوه بر اینکه رودز مدعی است بمباران تأسیسات نفتی آرامکو و حملات موشکی علیه منافع آمریکا در عراق نیز از سوی ایران ساماندهی شده است. در حالی که معتقد است حین برجام، هیچ حمله موشکی صورت نگرفت.

🔸معاون پیشین شورای امنیت ملی آمریکا، ترور سردار سلیمانی را آخرین میخ بر تابوت برجام دانسته و بار دیگر با تأکید بر دوگانه تندرو/میانه‌رو در ساخت قدرت ایران، نگرش یکپارچه به نظام سیاسی را مانع دیپلماسی قلمداد کرده ولی اقرار می‌کند که شهادت سردار سلیمانی، امروز همه مقام‌ها را در خط مقابله سخت با آمریکا قرار داده است و پیش‌بینی می‌کند که در آینده حملات بیشتری از سوی ایران و گروه‌های مقاومت به آمریکایی‌ها صورت گیرد.

🔸رودز با وجود نقد ترامپ، می‌گوید برجام به دلیل محدودیت زمانی و عدم ممانعت از برنامه موشکی و منطقه‌ای ایران، ناقص بود، ولی بهتر از آن بود که ایران با وجود این برنامه‌ها، به سلاح هسته‌ای نیز دست یابد و ترامپ که اکنون با پیامدهای بحران‌آفرینی خود مواجه شده باید از اوباما برای رژیم بازرسی گسترده‌ای که مانع ابزار تولید تسلیحات هسته‌ای شده، متشکر باشد. به نظر رودز، علی‌رغم تلاش اوباما برای اجتناب از جنگ، امروز در شرایط جنگی با ایران قرار داریم.

منبع

(https://www.theatlantic.com/ideas/archive/2020/01/trump-has-produced-extraordinarily-dangerous-moment/604456/)

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

http://t.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه