ترور سلیمانی، رفتار یک دولت سرکش و تروریست است

پاول پیلار(افسر سابق اطلاعاتی آمریکا در غرب آسیا و عضو مرکز مطالعات امنیتی دانشگاه جرج‌تاون) طی یادداشتی منتشره در ریسپانسیبل‌استیت‌کرافت به بررسی دلایل دولت ترامپ در ترور سردار سلیمانی پرداخت.

ترور سلیمانی، رفتار یک دولت سرکش و تروریست است

📝#گزارش_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔸پاول پیلار(افسر سابق اطلاعاتی آمریکا در غرب آسیا و عضو مرکز مطالعات امنیتی دانشگاه جرج‌تاون) طی یادداشتی منتشره در ریسپانسیبل‌استیت‌کرافت به بررسی دلایل دولت ترامپ در ترور سردار سلیمانی پرداخت. وی بیان می‌کند که دلایل مطرح‌شده مبنی بر احتمال تهدید قریب‌الوقوع، از نوعی نزدیک‌بینی حکایت دارد که فاقد بررسی روندهای پیشینی است.

🔸او معتقد است این ترور برخلاف ادعای دولت، نه‌تنها به امنیت بیشتر آمریکایی‌ها نمی‌انجامد بلکه جهان را برای آنان ناامن‌تر کرده است. زیرا فقدان شهید سلیمانی سبب توقف نیروی قدس سپاه نمی‌شود. علاوه بر این‌که باید به عقب بازگشت و دید که خروج آمریکا از برجام و تشدید تحریم‌های اقتصادی باعث این مارپیچ سخت شد. تا پیش از آن نه تنگه هرمز ناامن بود و نه شبه‌نظامیان به مواضع آمریکا حمله می‌کردند.

🔸به نظر پیلار، کمپین «فشار حداکثری» ترامپ و پمپئو که مشوق او بوده، تنها خطر جنگ را افزایش داده و هیچ دستاورد مثبتی نداشته است. حتی اینکه سردار سلیمانی مسئول مرگ آمریکایی‌ها در عراق قلمداد شود نیز، چشم‌پوشی از عاملیت ایالات متحده در حمله به عراق است.

🔸نویسنده، اقدام به ترور سپهبد سلیمانی را با اقدامات مشابه گذشته مانند ترور ناموفق فیدل‌کاسترو، رهبر کوبا در 1967 و یا ترور نگودیم‌دین، رییس‌جمهور ویتنام جنوبی در 1963 مقایسه کرده و آن را در تناقض با ادعاهای حقوق‌بشری و مدنیت دولت آمریکا تلقی می‌کند. این‌گونه اقدامات به سبب خطر انتقام‌جویی‌های متقابل، متوقف شده بود.

🔸یادداشت با یادآوری نقش شهید سلیمانی چه در مبارزه با داعش و چه در کاهش تنش‌های سیاست خارجی ایران در سطح منطقه، اقدام به ترور ایشان را با ادعاهای دولت ترامپ مبنی بر مبارزه با تروریسم و استقبال از دیپلماسی، در تضاد می‌بیند. علاوه بر این‌که چنین جنایتی، نوعی ضربه به عزت و شخصیت ملی ایرانیان است.

🔸به نظر پیلار، اگر ترامپ و پمپئو می‌خواهند به سمت کاهش تنش حرکت کنند، می‌بایست به سرعت از تحریک متقابل اجتناب و فشارهای اقتصادی را متوقف نمایند. رفتارهایی مانند ترور شهید سلیمانی، رفتار یک دولت سرکش و تروریست است و شایسته مردم آمریکا نیست.

منبع

(https://responsiblestatecraft.org/2020/01/06/making-america-rogue-again/)

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

http://t.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه