عوامل کاهش رشد اقتصادی چین در سال 2019

عوامل کاهش رشد اقتصادی چین در سال 2019

📝#گزارش_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔸کری هانگ تحلیلگر اقتصادی نشریه «این هفته در آسیا» (This Week in Asia) در اواخر سال گذشته میلادی (2019)، به بررسی عوامل کاهش رشد اقتصادی چین در سال 2019 پرداخته است.

🔸این نویسنده در ادامه می‌افزاید: نرخ رشد اقتصادی چین در سه‌ماهه سوم سال 2019 با 6 درصد کاهش، کمترین سرعت رشد را از زمان آغاز توسعه اقتصادی این کشور که از سال 1992 آغاز شد، به خود اختصاص داد.

🔸این پژوهش در ادامه می‌گوید: اصلاحات بازار آزاد و گشودن اقتصاد آن دو مسئله مهم و به‌هم‌پیوسته در مورد آینده توسعه چین هستند. این پژوهش بر روی گزارش اقتصادی کوتاه‌مدت شرم‌آور که در دوره ژوئیه – سپتامبرِِ توسط مؤسسات بین‌المللی و صندوق بین‌المللی پول منتشر شد، تکیه کرده و به تنش‌های تجاری آمریکا و چین، به‌عنوان عامل اصلی کند شدن رشد اقتصادی جهانی تمرکز کرده است.

🔸همچنین این پژوهش در ادامه می‌افزاید: مؤسسات دارایی بین‌المللی در گزارش اخیر خود با استناد به آخرین برآوردهای شاخص عدم قطعیت در مورد تجارت جهانی گزارش کرده که عدم اطمینان درباره مبادلات و اقتصاد جهانی در بالاترین حد خود طی 20 سال گذشته رسیده است.

🔸از سوی دیگر نویسنده در این پژوهش می‌افزاید: در همین حال رشد اقتصادی چین به‌عنوان دومین قدرت اقتصادی بزرگ جهان، در سال 2019 0/2 درصد کاهش‌یافته است. پس از کند شدن رشد سالانه اقتصادی چین از رقم 4/5 درصد به 2/6 در سه‌ماهه دوم سال 2019، حتی ممکن است رشد اقتصادی این کشور در سال 2020 به زیر 6 درصد تقلیل پیدا کند. چون هیچ نشانه‌ای از توقف در کاهش رشد اقتصادی چین وجود نخواهد داشت.

🔸این پژوهش می‌گوید: باوجود بهبود در تولید صنعتی و فروش خرده‌فروشی‌ها در چین، در سه‌ماهه سوم سال 2019 رشد اقتصادی چینی‌ها کاهش‌یافته است. زیرا رشد تولید ناخالص داخلی اسمی که برای سرمایه‌گذاران بیشتر اهمیت دارد، در سه‌ماهه سوم سال 2018 از 6/7 به 3/7 درصد کاهش‌یافته است.

🔸نکته آخری که این پژوهش بر روی آن تأکید دارد این است که هیچ نشانه‌ای از پیشرفت چشمگیر در تولید و صادرات وجود ندارد. رشد کلی تولید از 6/1 درصد نسبت به سال قبل در سه‌ماهه اول سال 2020 به 5/6درصد، و در سه‌ماهه دوم سال 2020 به 5/2 درصد در سه‌ماهه سوم سال جاری کاهش یابد. کاهش صادرات به دلیل کند شدن رشد اقتصادی جهانی و جنگ تعرفه‌ای میان آمریکا و چین کماکان ادامه دارد.

✅ درخصوص این گزارش بیان دو نکته لازم و ضروری است؛

1️⃣دولت آمریکا و شخص دونالد ترامپ از هیچ اقدامی برای تداوم برتری اقتصادی خود فروگذار نمی‌کنند. و حتی دراین‌باره دست به اقداماتی می‌زنند که تبعات آن دامن‌گیر اقتصاد بین‌المللی می‌شود.

2️⃣همچنین به دلیل اینکه سال‌هاست علائم افول برتری اقتصادی آمریکا در حال مشاهده شدن است، این کشور در حال انجام اقداماتی است که مانع از پیشی گرفتن سایر کشورها مانند چین از خود شود.

منبع

(https://www.scmp.com/week-asia/opinion/article/3034638/chinas-economy-slowing-it-has-keys-future-growth)

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

http://t.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه