مخالفت آمریکا با خروج و صحبت از توسعه ناتو به منزله اشغالگری جدید است

تحلیلگر سرشناس عرب با اشاره به مخالفت واشنگتن با درخواست رسمی دولت عراق مبنی بر خروج فوری نظامیان آمریکا از این کشور، گفت که مخالفت با این درخواست و اظهارات وزیر خارجه آمریکا درباره گسترش طرح مأموریت ناتو در خاک عراق، اشغالگری جدیدی را ایجاد می‌کند.

عبدالباری عطوان، تحلیلگر سرشناس جهان عرب و سردبیر روزنامه فرامنطقه‌ای رای الیوم در یادداشتی که در این روزنامه منتشر شد با اشاره به موضوع خروج نظامیان آمریکا از عراق، نوشت: دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا حق ندارد که درخواست رسمی دولت عراق مبنی بر خروج تمامی نیروهای آمریکایی از عراق را رد کند؛ چرا که این مخالفت مغایر با تصمیم پارلمان و توافقنامه امضا شده میان دو طرف است که بستر قانونی برای استقرار ۵۳۰۰ سرباز آمریکایی در عراق را جهت ارائه خدمات آموزشی و کمک به روند مقابله با داعش فراهم کرده است. عراق دیگر به این کمک از سوی یک کشور متجاوز و اشغالگر نیاز ندارد و داعش نیز فروپاشیده است.

خطرناک‌تر از این امتناع که بر وجود اهداف خصمانه بلندمدت آمریکا در قبال عراق و سراسر منطقه تأکید دارد، دو موضوع اصلی است:

۱ ـ اظهارات مایک پامپئو، وزیر خارجه آمریکا درباره بررسی طرح گسترش حضور ناتو در عراق یعنی اعزام نیروها و مکانیزم‌های جدید در به چالش کشیدن پارلمان و دولت عراق و همچنین تکرار تهاجم قبلی به بهانه‌های دروغین جدید.

۲ ـ مصاحبه ترامپ با شبکه مورد علاقه‌اش یعنی فاکس نیوز که در آن گفت: “دولت عراق اگر می‌خواهد نیروهای آمریکایی از این کشور خارج شوند، باید هزینه این درخواست را پرداخت کند؛ چراکه در غیر این صورت در این کشور باقی خواهیم ماند.”

درباره مورد اول، یعنی مخالفت دولت آمریکا با درخواست رسمی عراق برای خروج و پاسخ وقیحانه آمریکا مبنی بر بررسی طرح گسترش حضور ناتو می‌توان اینگونه گفت که آمریکا همچنان با عراق به عنوان یک قدرت اشغالگر سر و کار دارد، به حاکمیت عراق هیچ توجهی نمی‌کند و دولتی را که بعد از تهاجم به عراق بر مردم این کشور تحمیل کرد را به رسمیت نمی‌شناسد.

عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر مستعفی عراق زمانی که به آمریکایی‌ها هشدار داد که بدون اجازه دولت عراق نیروها و تجهیزات‌شان را به این کشور وارد نکنند و بالگردهای واشنگتن در آسمان عراق پرواز نکنند، برحق بود؛ چراکه چنین اقداماتی توهین به کشور و ملت عراق است، طوری که پیش از آن نیز اقدام مشابهی انجام شده بود و رئیس جمهوری آمریکا و وزیر خارجه این کشور بدون اطلاع قبلی به دولت عراق در جریان تعطیلات کریسمس وارد خاک عراق شده و از پایگاه “عین الاسد” بازدید کردند، این بدان معناست که دست‌کم گرفتن دولت عراق زاییده حوادث اخیر نیست.

اما درخصوص نکته دوم؛ یعنی درخواست ترامپ از دولت عراق مبنی بر پرداخت هزینه‌های تهاجم و اشغال آمریکا به این کشور باید گفت که این درخواست بیانگر “ناچیز شمردن” عراق و همچنین اهانت به عقل بشری است، چراکه تهاجم و پس از آن اشغالگری نه تنها به درخواست عراق انجام نشده است، بلکه تجاوزی است که به بهانه‌های کاذب صورت گرفته است و طرفی که باید هزینه به عراقی‌ها بپردازد آمریکای اشغالگر است که جدایی از تحمیل ۱۲ سال محاصره علیه عراق، باعث کشته شدن بیش از دو میلیون عراقی، چه در پی قحطی و چه به دلیل حملات و بمباران‌های موشکی و شیمیایی شده است، طوری که تاثیرات سرطانی این حملات اورانیومی همچنان جان هزاران بیمار عراقی را می‌گیرد.

این آمریکاست که چه به دلیل اشغالگری و یا خروج از توافق هسته‌ای با ایران به تحریک اسرائیل و چه با ترور سردار قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه و دوست او ابومهدی المهندس، نایب رئیس حشد شعبی، چنین بحران‌هایی را ایجاد کرده که هر روز در منطقه نمایان می‌شوند. قطعاً بازداشت شبکه جاسوسی سه نفره در فرودگاه بغداد که به آمریکا اطلاع داده بودند سلیمانی و المهندس توسط یک هواپیمای مسافربری معمولی از دمشق وارد بغداد شدند، از اطلاعات زیادی در این باره پرده برخواهد داشت.

ملت بزرگ عراق که به یاری نیروی مقاومت نیروهای آمریکایی را در پایان سال ۲۰۱۱ از کشورشان اخراج کردند، بار دیگر مانند برادران‌شان در افغانستان و دوستان‌شان در ویتنام، این اقدامات قهرمانانه را تمام و کمال تکرار خواهند کرد و روزی خواهد رسید که آمریکایی‌ها برای خروج امن از عراق دست به دامن دولت این کشور می‌شوند، درست مانند کاری که در حال حاضر با طالبان می‌کنند.

آمریکا نمی‌تواند و نباید عزت ملت‌ها را زیر پا گذاشته و حاکمیت آنها را نقض کند و همچنین سمبل‌ها و نمادهای آنها را با چنین شیوه تحریک‌آمیزی ترور کند و با پاسخی خصمانه مواجه نشود. هرگونه صحبتی که از سوی برخی‌ها درباره قدرت نیروهای آمریکا مطرح می‌شود برای گمراه کردن است و باید با تمامی ابزار در مقابل آن ایستاد، زیرا آمریکایی که شکست خورد و به آن شکل خفت بار در سال ۲۰۱۱ از عراق خارج شد، بار دیگر می‌خواهد اشغالگری خود را در شرایط کنونی از سر بگیرد.

اگر آمریکا در جریان تهاجم نخستش به عراق دست‌کم شش تریلیون دلار از دست داد ممکن است همین مبلغ را در پی تلاش‌های کنونی‌اش برای تهاجم دوم نیز از دست بدهد. آمریکا اکنون ضعیف‌تر شده و در تمامی نبردهای اقتصادی و نظامی شکست خورده است و دیگر تنها قدرت غالب بر جهان به شمار نمی‌رود.

عراق هرگز زیر بار این باج‌خواهی مالی و نظامی آمریکا نمی‌رود و نباید در مقابل آن تسلیم شود، چراکه عراق نه تنها جمهوری موز و کشوری نیست که تحت شروط آمریکا تأسیس شده باشد، بلکه کشوری است که ریشه‌های تمدن آن به بیش از ۸۰۰۰ سال بازمی‌گردد و نسل کنونی آن تمامی خصوصیات اجدادشان یعنی عزت، غرور ملی، دینی و اخلاقی را در خود دارد و با استفاده از تمامی ابزارها در مقابل اشغالگری آمریکا خواهد ایستاد و مانند آنچه با شجاعت و مردانگی در مرحله اول انجام دادند، شهیدانی را در این راه تقدیم خواهند کرد.

  • این مطلب، صرفاً جهت اطلاعِ مخاطبان، نخبگان، اساتید، دانشجویان، تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیران بازنشر یافته و الزاماً منعکس‌کننده‌ی مواضع و دیدگاه‌های اندیشکده راهبردی تبیین نیست.
  •  

  • منبع: خبرگزاری ایسنا

 

 

ارسال دیدگاه