فروش هواپیمای اف – 35 آمریکا به سنگاپور؛ دلایل و پیامدها

وزارت خارجه آمریکا اخیراً با فروش 12 فروند جنگنده اف – 35 و تجهیزات آن به سنگاپور موافقت کرده است. بر اساس گزارش رویترز، ارزش این معامله 75/2 میلیارد دلار می‌باشد.

فروش هواپیمای اف – 35 آمریکا به سنگاپور؛ دلایل و پیامدها

📝#تحلیل_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔸وزارت خارجه آمریکا اخیراً با فروش 12 فروند جنگنده اف – 35 و تجهیزات آن به سنگاپور موافقت کرده است. بر اساس گزارش رویترز، ارزش این معامله 75/2 میلیارد دلار می‌باشد.

🔸حضور آمریکا در منطقه شرق آسیا، تنها به دلیل مقابله با قدرت‌یابی چین نمی‌باشد. بلکه ایالات‌متحده می‌خواهد به‌وسیله بازاریابی در این منطقه، محصولات نظامی خود را به فروش برساند.

🔸چنانکه طی یکی دو سال گذشته ژاپن و کره جنوبی قرارداد خرید هواپیمای اف – 35 را با آمریکا منعقد کرده‌اند.

🔸از سوی دیگر آمریکا تلاش می‌کند تا با تشدید تنش با چین و کره شمالی، فضای شرق آسیا را ملتهب کرده و کشورهای آن را به خرید محصولات نظامی خود ترغیب کند.

🔸دلیل دیگری که می‌توان برای فروش هواپیمای اف 35 به کشورهای شرق آسیا متصور بود، این است که آمریکا می‌خواهد با فروش محصولات خود به کشورهای این منطقه، هزینه حضور نظامی خود در شرق آسیا را که معروف به سیاست چرخش به شرق می‌باشد، محدود نماید.

🔸در خصوص پیامدهای فروش این تسلیحات به کشورهای شرق آسیا باید گفت این وضعیت منجر به پیامدهای ذیل می‌گردد:

1️⃣ این اقدام موجب تشدید رقابت‌های تسلیحاتی در این منطقه می‌شود. چراکه با هرچه بیشتر مسلح شدن این کشورها، چین و کره شمالی به دنبال توسعه روزافزون برنامه‌های نظامی خود می‌روند.

2️⃣ از سوی دیگر ورود این تسلیحات نظامی به منطقه، موجب تشدید حضور نظامی آمریکا در آنجا و تعمیق وابستگی کشورهای خریدار این محصولات به ایالات‌متحده می‌شود. این وضعیت بستر مناسبی برای پیگیری سیاست چرخش به شرق آمریکا است.

3️⃣پیامد دیگر این وضعیت،افزایش حس عدم امنیت در محیط بین‌المللی است. چراکه با توسعه رقابت‌های تسلیحاتی نه‌تنها سیکل احساس ناامنی و آشوب‌زدگی نزد کشورهای مختلف تشدید می‌شود، بلکه حتی کشورهای کوچک هم نظیر سنگاپور به‌منظور تأمین امنیت خود دست به خرید جنگ‌افزارهای جدید می‌زنند.

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

T.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه