ویژگی های قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران از نگاه مرکز مطالعاتی غربی

مرکز مطالعات راهبردی بین‌الملل طی گزارشی به بررسی ویژگی‌های فرهنگی قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران پرداخته است.

ویژگی های قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران از نگاه مرکز مطالعاتی غربی

📝#گزارش_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔸مرکز مطالعات راهبردی بین‌الملل طی گزارشی به بررسی ویژگی‌های فرهنگی قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران پرداخته است.

🔸این گزارش در ابتدای مطلب خود می‌نویسد: ایران با آمریکا درگیر جنگ نرم است. ایران از ابزارهای رسمی و غیررسمی برای تأثیرگذاری بر جمعیت در سراسر جهان استفاده می‌کند. کارزار اطلاعاتی خود را با استفاده از انتشارات جمهوری اسلامی ایران، مراکز فرهنگی، دانشگاه‌ها و بنیادهای خیریه گسترش داده است.

🔸اگرچه در آمریکا توجه زیادی به توانایی‌ها و فعالیت‌های نظامی ایران شده است. اما توجه کمتری به قدرت نرم ایران و تلاش‌هایش برای گسترش نفوذش شده است.

🔸این گزارش دو استدلال اصلی را ارائه می‌دهد:

1️⃣ اول، ایران به صراحت درگیر جنگ نرم یا جنگ ویژه با غرب و به‌طور خاص ایالات‌متحده است.

2️⃣دوم ایران از هر دو ابزار رسمی و غیررسمی مزایای جنگ نرم استفاده می‌کند.

🔸همچنین گزارش فوق معتقد است: برای مثال نمونه‌هایی از پخش محصولات فرهنگی در ایران وجود دارد که توسط مراکزی مانند تلویزیون رسمی ایران تا مراکز فرهنگی غیررسمی وجود دارد.

🔸تلاش‌های آمریکا برای رقابت ایدئولوژیک با ایران بسیار موقت و کم بودجه است. آمریکا و سایر کشورهای غربی نه‌تنها باید تلاش کنند تا با استفاده از قدرت نرم با ایران رقابت کنند، بلکه نباید فقط روی ابزارهای نظامی، مالی و دیپلماتیک تمرکز کنند.

🔸قدرت نرم ایران به‌طور جدایی‌ناپذیری با ایدئولوژی انقلابی این کشور و میراث گذشته آن به‌عنوان یک کشور باشکوه در ارتباط است.

🔸گزارش جاری می‌افزاید: این تفکر عمیقاً الهام گرفته از تفسیر آیت‌الله خمینی درباره حکومت سیاسی دوازده امامی است که معتقد بود این مدل حکومت، موثرترین راه برای ایجاد یک دولت ایدئال است. مفهوم انقلاب اسلامی (امام) خمینی محدود به ایران نبود، بلکه شامل صدور ایدئولوژی انقلاب اسلامی به خارج از کشور بود.

🔸همچنین در این مطلب به این نکته اشاره شده که قدرت نرم در ایران از بالا به پایین و متمرکز در دست ولی‌فقیه و سایر مقامات دولتی است. مقامات ایرانی تلاش کرده‌اند ارزش‌های سیاسی و فرهنگی ایرانی را در سراسر خاورمیانه و مناطق دیگر از جمله جمعیت فارسی‌زبان در آسیای میانه، اقلیت‌های شیعه در غرب آسیا، آسیای جنوبی و هدایت جمعیت شیعه و غیر شیعه در آفریقا، آمریکای لاتین، آسیا، اروپا و آمریکای شمالی گسترش دهند.

منبع

(https://www.csis.org/analysis/united-states-soft-war-iran)

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

T.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه