اقدام کنگره برای ممانعت از جنگ ایران و آمریکا

«ریسپانسیبل‌استیت‌کرفت» طی یادداشتی به قلم کیت کیزر، دبیر سیاسی ائتلاف مدنی «پیروزی بدون جنگ»، به بررسی اقدام کنگره جهت محدودسازی اختیارات نظامی ترامپ پرداخت. 19 دی، اکثریت نمایندگان با تصویب طرح پیشنهادی الیسا اسلاتکین، نماینده دموکرات ایالت میشیگان به نام «تفکیک اختیار جنگ»، نشان داد با آغاز نبرد نظامی بین ایران و آمریکا مخالف است.

اقدام کنگره برای ممانعت از جنگ ایران و آمریکا

📝#گزارش_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔶 «ریسپانسیبل‌استیت‌کرفت» طی یادداشتی به قلم کیت کیزر، دبیر سیاسی ائتلاف مدنی «پیروزی بدون جنگ»، به بررسی اقدام کنگره جهت محدودسازی اختیارات نظامی ترامپ پرداخت. 19 دی، اکثریت نمایندگان با تصویب طرح پیشنهادی الیسا اسلاتکین، نماینده دموکرات ایالت میشیگان به نام «تفکیک اختیار جنگ»، نشان داد با آغاز نبرد نظامی بین ایران و آمریکا مخالف است. ولی نسبت به تصویب آن در سنا تردید وجود دارد. به نظر می‌رسد نظرسنجی اخیر مؤسسه ایسپوس مبنی بر مخالفت بیش از نیمی از مردم آمریکا با تنش نظامی، در رأی کنگره بی‌تاثیر نبوده است.

🔶 نویسنده، اقدام کنگره را در کنار اقدام سال گذشته مبنی بر خروج آمریکا از جنگ یمن، از بی‌سابقه‌ترین اقدامات در نوع خود می‌داند که پیام روشنی به ترامپ برای پایان دادن به تنش‌های نظامی، ارسال می‌کند. ولی ایران‌ستیزی از سوی برخی اعضای هر دو حزب می‌تواند این اقدام را متأثر سازد. کیزر هم‌چنین این مصوبه را ناکافی دانسته و دو اقدام مهم دیگر را ضروری می‌داند.

1️⃣ قوانینی در راستای محدودسازی بهره‌مندی از منابع بودجه برای نبرد با ایران که رو خانا، نماینده دموکرات ایالت کالیفرنیا و برنی سندرز، سناتور برجسته دموکرات ایالت ورمانت، در پی طرح آن هستند.

2️⃣ لغو «مجوز استفاده از نیروی نظامی» که سال‌های 2001 برای مقابله با القاعده و 2003 برای حمله به عراق مورد استفاده قرار گرفت و مقام‌های دولت در توجیه ترور شهید سلیمانی به آن استناد کردند.

🔶 این یادداشت رشد میلیتاریسم در سیاست خارجی آمریکا را ناشی از فرهنگی می‌داند که از 2001 اقدام نظامی را راه‌حلی برای مشکلات بین‌المللی تلقی کرده است. ذهنیتی که هر تهدید را با تحریم یا جنگ، پاسخ می‌دهد و اکنون ترامپ آن را به شدیدترین حالت رسانده است. بنابراین کنگره فراتر از بحث درباره توجیه حقوقی اقدام‌های نظامی، بایست ساختار و تفکری را نشانه برود که جنگ را اقدامی سودمند برای رفع تنش و حامی امنیت ملی مردم آمریکا می‌داند.

🔶 کیزر عنوان می‌کند که تجربه 20 سال گذشته نشان می‌دهد رویکرد «اول‌بمب، سوال‌ممنوع» به امنیت ما و جهان کمک نکرده و مردم آمریکا نیز با تظاهرات پس از ترور سپهبد سلیمانی، نشان دادند خواستار جنگ با ایران نیستند. پرسش اینجاست که کنگره این صدا را می‌شنود یا خیر؟

منبع

(https://responsiblestatecraft.org/2020/01/10/congresss-work-to-prevent-war-with-iran-has-only-just-begun/)

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

T.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه