تحریم‌های جدید آمریکا پس از حمله به عین‌الاسد

دولت آمریکا پس از پاسخ نظامی ایران به ترور سردار سلیمانی، از پاسخ متقابل نظامی اجتناب کرده و صرفاً به اِعمال تحریم‌های جدیدی مبادرت ورزید.

♦️تحریم‌های جدید آمریکا پس از حمله به عین‌الاسد

📝#تحلیل_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔶 دولت آمریکا پس از پاسخ نظامی ایران به ترور سردار سلیمانی، از پاسخ متقابل نظامی اجتناب کرده و صرفاً به اِعمال تحریم‌های جدیدی مبادرت ورزید. استیو منوچین وزیر خزانه‌داری آمریکا 20 دی در نشستی همراه با مایک پمپئو وزیر خارجه، 16 شرکت در زمینه صنایع آهن و معدن و 8 مقام رسمی جمهوری اسلامی را تحریم نمود.

🔷 این شرکت‌ها شامل فولاد اصفهان، فولاد هرمزگان، فولاد خراسان، فولاد خوزستان، فولاد ارفع، فولاد غدیر، فولاد اوکسین، فولاد صبا، فولاد کاوه، آلیاژ ایران، آلومینیوم ایران، آلومینیوم المهدی، صنایع مس، معدن چادرملو، معدن گل‌گهر و شرکت خلاق‌تدبیر می‌شوند.

🔷 مقام‌ها نیز آقایان محمدرضا آشتیانی جانشین رئیس ستاد کل، علی عبداللهی معاون هماهنگ‌کننده ستاد کل، محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت، علی شمخانی دبیر شورای امنیت ملی، محمد رضا نقدی معاون هماهنگ‌کننده سپاه، غلامرضا سلیمانی رئیس سازمان بسیج، علی‌اصغر حجازی معاون دفتر رهبری و محسن قمی معاون ارتباطات بین‌الملل دفتر رهبری می‌باشند.

🔶 آمریکا 18 اردیبهشت 1398 صنایع فلزی ایران اعم از «آهن، آلومینیوم، فولاد و مس» را مشمول تحریم کرده و «هر معامله و پرداخت با افراد حقیقی و شرکت‌های حقوقی فعال در صنایع فلزی را ممنوع و دارایی‌های آنان را هدف مصادره» قرار داده بود. این تحریم‌ها شامل همه افراد و مؤسساتی می‌شد که در «حمل‌ونقل، بازاریابی یا تأمین منابع مالی، مواد خام و تکنولوژی» این صنایع مشارکت داشته باشند.

🔶 بنابراین تحریم‌های جدید، تنها تمرکز بر بعضی شرکت‌هایی است که قبلاً به طور عام تحریم شده بودند و اکنون نام‌شان نیز در لیست تحریم‌ها گنجانده شده است. پس فاقد تأثیر میدانی و عملیاتی بیش از تحریم قبلی است. هم‌چنین تحریم برخی مقام‌های نظامی نیز در حالی است که پیش‌تر آمریکا در 13 آبان 1398 ستاد کل نیروهای مسلح را به طور کامل مشمول تحریم نموده بود.

🔶 تحریم‌های تکراری نشان‌گر کوچک‌تر شدن دایره تحریم‌شدگان است. بدین معنا افراط دولت آمریکا در اِعمال تحریم سبب شده تداوم آن حتی از مرحله فشار اقتصادی نیز عبور کرده و صرفاً به مثابه رفتاری نمادین درآید که برای ابراز مخالفت با ایران و خالی‌نبودن دست ترامپ در کنش‌ورزی، نسبت به آن اقدام می‌شود.

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

T.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه