تمایل هند به خرید سامانه موشکی اس -400؛ دلایل و پیامدها

دولت هند اخیراً ابراز تمایل نموده که از روسیه سامانه موشکی اس – 400 خریداری نماید. این موضوع با واکنش منفی دولت آمریکا مواجه شده است. اما دلایل تمایل هند به خرید سامانه اس- 400 را باید در دو نکته جست‌وجو کرد.

تمایل هند به خرید سامانه موشکی اس -400؛ دلایل و پیامدها

📝#تحلیل_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔶دولت هند اخیراً ابراز تمایل نموده که از روسیه سامانه موشکی اس – 400 خریداری نماید. این موضوع با واکنش منفی دولت آمریکا مواجه شده است. اما دلایل تمایل هند به خرید سامانه اس- 400 را باید در دو نکته جست‌وجو کرد.

🔶اهمیت یافتن سایر کشورها مانند روسیه و چین در امور نظامی و فروش تجهیزات مرتبط به آن‌ها. امروزه یکی از عمده نگرانی‌های آمریکا در خصوص روسیه و چین، همین توسعه برنامه نظامی آن‌ها است. این مسئله زمانی اهمیت پبدا می‌کند که دانسته شود یکی از علائم افول هژمونی آمریکا در محیط بین‌الملل، شامل همین وضعیت است.

🔶نکته دیگر ناکارآمدی سیستم‌های پدافند موشکی آمریکا است. طی ماه‌های اخیر در جریان دو واقعه این ناکارآمدی به منصه ظهور رسیده است. واقعه اول شامل حمله پهپادی نیروهای یمنی به مجتمع آرامکوی عربستان و ضعف سامانه‌های پاتریوت آمریکایی در رهگیری و انهدام هواگردهای یمنی بود.

🔶اما واقعه دوم حمله موشکی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به پایگاه عین الاسد آمریکا در عراق است. در این حمله هم به‌مانند مورد اول، سامانه‌های پدافند آمریکایی از رهگیری و انهدام موشک‌های ایران عاجز بودند.

🔶این وضعیت باعث شده که کشورهای مختلف نظیر هند از سامانه‌های پدافندی آمریکا ناامید شده و به دنبال جست‌وجوی گزینه‌های دیگری بروند.

🔶اما در تحلیل پیامد این وضعیت باید گفت چنانکه دولت ترکیه با جدیت با درخواست دولت آمریکا برای لغو قرارداد خرید اس- 400 مخالفت کرد، دولت هند هم به احتمال بسیار زیاد چنین رفتاری را در پیش می‌گیرد و هرگونه رفتار سلبی دولت آمریکا نه‌تنها برایش مثمر نخواهد بود، بلکه باعث دور شدن بیشتر این کشورها از آمریکا و نزدیکی بیشترشان به روسیه و چین می‌شود.

🔶به‌تبع این وضعیت احتمالی، همین شرایط باعث بلوک‌بندی کشورهای نوظهور با یکدیگر و تشدید افول هژمونی آمریکا خواهد شد.

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

T.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه