گروه‌های معارض ایران، اهرم فشار آمریکا

خبرگزاری بلومبرگ 17 دی 1398 اعلام کرد پمپئو، وزیر خارجه آمریکا به دیپلمات‌های این دولت در سراسر جهان دستور داده «بدون مجوز خاص» از هر گونه تماس و ملاقات با گروه‌های معاند جمهوری اسلامی خودداری کنند؛ زیرا ممکن است «دست‌یابی به توافقی جامع با ایران شامل رفتارهای بی‌ثبات‌کننده این کشور (1)» را به خطر اندازد.

گروه‌های معارض ایران، اهرم فشار آمریکا

📝#تحلیل_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔶 خبرگزاری بلومبرگ 17 دی 1398 اعلام کرد پمپئو، وزیر خارجه آمریکا به دیپلمات‌های این دولت در سراسر جهان دستور داده «بدون مجوز خاص» از هر گونه تماس و ملاقات با گروه‌های معاند جمهوری اسلامی خودداری کنند؛ زیرا ممکن است «دست‌یابی به توافقی جامع با ایران شامل رفتارهای بی‌ثبات‌کننده این کشور (1)» را به خطر اندازد.

🔶 در این دستور ذکر شده بود که این گروه‌ها شامل منافقین، جنبش آزادی (تجزیه) اهواز، جنبش آزادی (تجزیه) آذربایجان جنوبی، کومله کردستان، دموکرات کردستان و شورای مدیریت دوران گذار، «در گذشته یا حال برای اهداف سیاسی به روش‌های خشونت‌آمیز متوسل شده‌اند». تارنمای دیلی‌بیست، 24 دی از لغو این دستور خبر داد.

🔶 بازه زمانی صدور و لغو این دستور، از یک خطای محاسباتی دستگاه دیپلماسی آمریکا پرده برداشت: این‌که گمان می‌کند با استفاده ابزاری از گروه‌های تروریستی می‌تواند نظام را تحت فشار قرار دهد. به همین دلیل پس از ترور سردار سلیمانی و در شرایطی که گمان می‌کرد ایران به میز مذاکره مدنظر آمریکا بازمی‌گردد، تصمیم گرفت با قطع ارتباط با این گروه‌ها، پیام مثبتی به ایران مخابره کند. ولی با مشاهده واکنش سخت ایران، تصمیمش را متوقف نمود.

🔷 ایران در حوزه امنیت نرم و سخت، می‌تواند اقداماتی را انجام دهد که به رفع این سوءبرداشت در نومحافظه‌کاران آمریکایی کمک کند. در حوزه نرم:

1️⃣ تبلیغات رسانه‌ای دقیق، مستند و جذاب در داخل که ضمن آشنایی نسل نوجوان و جوان با جنایات این گروه‌ها، پیام نفرت جامعه ایران را به «جناح بازها» در آمریکا منتقل کند.

2️⃣ دیپلماسی عمومی قوی در ارتباط با نهادهای مدنی و رسانه‌های اروپایی و آمریکایی جهت روشن‌گری نسبت به سابقه تروریستی گروه‌های برانداز و تقویت فشار افکار عمومی غرب علیه ارتباط دولت‌های‌شان با این گروه‌ها.

🔷 در حوزه امنیت سخت نیز برخورد قاطع نیروهای نظامی و امنیتی با هر گونه تعرض این گروه‌ها در مرزها و یا اقدام‌های خراب‌کارانه‌شان درون کشور، به آمریکا خواهد فهماند که ارتباط و حمایت از این گروه‌ها نه‌تنها ایران را تحت فشار قرار نخواهد داد بلکه هر گونه چشم‌اندازی از یک توافق را به شدت خدشه‌دار خواهد کرد.

1-https://www.bloomberg.com/news/articles/2020-01-07/pompeo-limits-u-s-contact-with-iranian-group-linked-to-giuliani

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

T.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه