خشاب خالی

رسانه های جهان 24 دی 1398 از فعال‌شدن مکانیسم حل اختلاف (1) از سوی تروئیکای اروپایی خبر دادند. بریتانیا، فرانسه و آلمان تصمیم گرفتند طبق بند 36 برجام به کاهش تعهدات هسته‌ای ایران پاسخ دهند. همچنان که ایران با استناد به این بند، در مقابل خروج آمریکا از برجام، تعهداتش را کاهش داد.

خشاب خالی

📝#تحلیل_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔶 رسانه های جهان 24 دی 1398 از فعال‌شدن مکانیسم حل اختلاف (1) از سوی تروئیکای اروپایی خبر دادند. بریتانیا، فرانسه و آلمان تصمیم گرفتند طبق بند 36 برجام به کاهش تعهدات هسته‌ای ایران پاسخ دهند. همچنان که ایران با استناد به این بند، در مقابل خروج آمریکا از برجام، تعهداتش را کاهش داد.

🔶 رجوع سه دولت اروپایی به بند 36 بدان معناست که اگر در «کمیسیون مشترک» تروئیکا نسبت به دلایل کاهش تعهدات ایران اقناع نشود، می‌تواند آن را به معنای «توقف کلی یا جزیی تعهداتش» قلمداد نماید که به بازگشت بخشی یا همه تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه برنامه هسته‌ای می‌انجامد.

🔶 ولی اروپایی‌ها به طور ضمنی این تهدید را مطرح کرده‌اند که علاوه بر توقف تعهدات‌شان، نقض تعهدات ایران را طبق بند 37 برجام موسوم به «مکانیسم ماشه» به «شورای امنیت سازمان ملل» ارجاع خواهند داد که به بازگشت تحریم‌های همه‌جانبه سازمان ملل منجر می‌شود.

🔶 تحریم‌های ثانویه آمریکا مانع همکاری شرکت‌ها و بانک‌های اروپایی بود و ایده اینستکس نیز گره‌گشای تحریم‌های آمریکا نشد. پس اروپا مدت‌هاست رسماً به تعهداتش عمل نمی‌کند و بازگشت اسمی تحریم‌هایش، نتیجه‌ای بیش از یک تأثیر روانی کوتاه‌مدت بر نرخ ارز و بازار بورس نخواهد داشت. هرچند بازگشت تحریم‌های همه‌جانبه شورای امنیت امکان همکاری با دولت‌های غیرغربی و دور زدن تحریم‌ها را دشوارتر خواهد کرد.

🔶 آمریکا گمان کرده با توجه به عدم حضورش در برجام، از اروپایی‌ها بخواهد با تهدید به مکانیسم ماشه، گام‌های ایران را به عقب برگردانند. ایران ضمن تداوم مذاکره با اروپا، با ارسال این پیام که تهدید بیشتر به کاهش تعهدات بیشتر می‌انجامد؛ می‌تواند از فعال‌شدن مکانیسم ماشه جلوگیری کند.

🔷 تهدید به تحدید نظام بازرسی‌های برجام، خروج کامل از برجام و حتی خروج از ان‌پی‌تی در صورت بازگشت تحریم‌های همه‌جانبه شورای امنیت، می‌تواند اراده معطوف به تهدید تروئیکای اروپایی را متزلزل نماید. به ویژه در شرایطی که بازدارندگی نظامی ایران با حمله به پایگاه آمریکایی عین‌الاسد تثبیت شده و طرف غربی می‌داند که حمله نظامی نمی‌تواند مانع رشد برنامه هسته‌ای ایران شود.

1-https://edition.cnn.com/2020/01/14/europe/iran-nuclear-deal-dispute-france-germany-uk-intl-gbr-grm/index.html?utm_content=2020-01-14T13%3A29%3A09&utm_term=link&utm_medium=social&utm_source=twCNNi

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

T.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه