رویکرد ضدآمریکایی مقتدی صدر

روز گذشته مقتدی صدر در بیانیه‌ای خواستار تظاهرات مردم عراق در محکومیت حضور و اقدامات غیرقانونی نیروهای آمریکایی در عراق شد.

رویکرد ضدآمریکایی مقتدی صدر

📝#تحلیل_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔻روز گذشته مقتدی صدر در بیانیه‌ای خواستار تظاهرات مردم عراق در محکومیت حضور و اقدامات غیرقانونی نیروهای آمریکایی در عراق شد. درباره این فراخوان و تحولات پیرامون آن، برخی نکات وجود دارد:

🔶 پس از ترور سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس توسط آمریکا، برخی از تحلیلگران از کنشگری متفاوت مقتدی نسبت به گذشته سخن می‌گویند؛ در صورتی‌که به نظر می‌رسد حداقل وجه ضد آمریکایی سیاست‌ورزی صدر در طول سال‌های پساصدام وجود داشته و نمی‌توان آن را موضوعی جدید قلمداد کرد.

🔶 تحول جدیدی که در عراق روزهای پس از ترور سرداران مقاومت روی داده، تمایل و اقدام عملی به هم‌افزایی از سوی گروه‌های مقاومت از یک‌سو و مقتدی از سوی دیگر است. روز گذشته و پس از بیانیه مقتدی، برخی چهره‌ها مانند هادی العامری، اکرم الکعبی و ابوآلاء الولائی با اشاره صریح به فراخوان مقتدی، خواستار حضور مردم در این تجمع شدند. راهبرد آنان نیز فعلا غیرمسلحانه است.

🔶 به نظر می‌رسد حداقل بخش مهمی از گروه‌های مقاومت عراقی، مقتدی را به عنوان پیشگام و رهبر خود در راستای تلاش برای خروج نیروهای آمریکایی پذیرفته‌اند. این البته ظرفیت‌ها و چالش‌هایی به دنبال خواهد داشت. مقتدی از محبوبیت بالایی در عراق برخوردار است و هوادارانش می‌توانند حضور در مناطق شیعه‌نشین را برای آمریکایی‌ها دشوار کنند.

🔶 از سوی دیگر اما باید دید مقتدی تاکجا با این محور در حال شکل‌گیری همراه است. آیا این نوع سیاست‌ورزی که در شرایط بحران و به دلیل یک دشمن مشترک ایجاد شده، می‌تواند تداوم یابد یا خیر؟ پرسش دیگر این است که این تحول جدید، چه تأثیری بر روندهای سیاست داخلی عراق ازجمله انتخاب نخست‌وزیر خواهد گذاشت؟ با توجه به اختلافات مقتدی و نوری المالکی، آیا نزدیکی مقتدی و گروه‌های مقاومت، باعث دوری گروه‌های مقاومت از المالکی نمی‌شود؟ با این وجود احتمالاً مواضع ضدآمریکایی اخیر مقتدی، می‌تواند گروه‌های مقاومت را متقاعد کند تا در فرآیندهای سیاسی به وی امتیاز دهند.

✔️ به هرحال در روزهایی که سخن از عراق چنداقلیمی شده، صورت‌بندی جدید گروه‌های سیاسی حائز اهمیت است. هرچند که تجربه نشان می‌دهد تلوّن سیاسی در عراق، مرسوم است و مانایی ائتلاف‌ها چندان تضمین‌شده نیست.

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

T.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه