نفتالی بنت و ویتنام‌سازی سوریه برای ایران

اخیراً یک مسئول امنیتی رژیم صهیونیستی از طرح وزارت جنگ این رژیم، جهت حملات گسترده و سنگین به مواضع ایران در سوریه خبر داد.

نفتالی بنت و ویتنام‌سازی سوریه برای ایران

📝#تحلیل_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔻اخیراً یک مسئول امنیتی رژیم صهیونیستی از طرح وزارت جنگ این رژیم، جهت حملات گسترده و سنگین به مواضع ایران در سوریه خبر داد. بنابر اظهارات وی نفتالی بنت وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در حال برنامه‌‌ریزی برای طرح این نوع حملات به منظور خروج نیروهای ایرانی از سوریه است. البته اجرای چنین طرحی مستلزم موافقت کابینه امنیتی و دولت رژیم صهیونیستی است.

🔸 نفتالی بنت پیش‌تر از این با ذکر این که ارتش اسرائیل فشار را بر ایران و گروه‌های نیابتی آن افزایش خواهد داد تا مانع استقرار آن در سوریه شود گفته بود «هر چه ایران بیشتر خود را در خاک سوریه مستقر کند بیشتر در شن‌های سوریه غرق می شود و سوریه به طور فزاینده‌ای در حال تبدیل شدن به ویتنام ایران است».

🔸 مقابله با نفوذ منطقه‌ای ایران طی سال‌های اخیر تبدیل به مهم‌ترین هدف محور آمریکایی- صهیونیستی شده است. برنامه آن‌ها در این راستا ابعاد و حیطه‌های مختلفی داشته و یکی از این حیطه‌ها سوریه است. اندیشکده‌های آمریکایی طرفدار رژیم صهیونیستی محورهای مختلفی را برای سیاست مقابله با ایران در سوریه ترسیم کرده‌‌اند. به نظر می‌رسد بین آمریکا و رژیم صهیونیستی یک تقسیم کار حول این محورها وجود دارد.

🔸 مهم‌ترین محورهای مورد نظر اندیشکده‌ها عبارت بوده است از: کمک نظامی به مناطق خارج از کنترل حکومت و در نهایت حذف اسد، حمایت دیپلماتیک از کردهای سوریه در برابر ترکیه و حمایت نظامی از آن‌ها علیه ایران و حکومت سوریه، بهره‌برداری از رقابت ایران و روسیه، افزایش هزینه‌های ایران در سوریه و تضعیف اقتصاد آن، پیاده کردن استراتژی مجاهدین افغان و سیاستی که چین و روسیه در جنگ ویتنام علیه آمریکا به کار گرفتند علیه ایران.

✔️در حالی‌که برخی از این محورها مانند حذف اسد با شکست روبرو شده است به نظر می‌رسد دولت ترامپ و رژیم صهیونیستی در حال اجرای برخی دیگر از آن‌ها هستند؛ ترور سردار سلیمانی بخشی از این برنامه بوده است که توسط آمریکا انجام شد و حملات رژیم صهیونیستی به سوریه و طرح نفتالی بنت بخشی دیگر از آن است که به دنبال ویتنام‌سازی سوریه برای ایران است.

کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

T.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه