تحلیلگر صهیونیست: پایگاه نظامی «برنیس» مصر، به سود «رژیم صهیونیستی» است

یک تحلیلگر صهیونیست تأکید کرد که افتتاح پایگاه نظامی «برنیس» توسط مصر، یک اتفاق تاریخی است و به امنیت اسرائیل کمک می‌کند.

«عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهور مصر چهارشنبه (روز گذشته) پایگاه نظامی «برنیس» را افتتاح کرد. 

«ایهود یعاری» تحلیلگر صهیونیست مسائل جهان عرب به شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائیل گفت که علاوه بر «اتفاق تاریخی آغاز صادرات گاز از اسرائیل به مصر، اتفاق مهم دیگری رخ داده است؛ مصر یک پایگاه نظامی بزرگ در سواحل دریای سرخ، احداث کرد».

خبرگزاری «آناتولی» به نقل از یعاری گزارش داد که رژیم صهیونیستی «در این منطقه حساس، حضور محدودی دارد، ولی گسترش حضور مصر در آنجا می‌تواند به حفظ امنیت کشتی‌هایی کمک کند» که به اراضی اشغالی می‌روند و از آنجا بازمی‌گردند.

وی بر این باور است که هدف از این پایگاه که در ساحل جنوبی دریای سرخ احداث شد، تأمین امنیت «تسلط راهبردی مصر بر مسیرهای دریانوردی از تنگه باب المندب تا کانال سوئز است».

این کارشناس صهیونیست همچنین مدعی شد که این پایگاه بدین منظور است که جمهوری اسلامی ایران و جنبش انصار الله یمن نتوانند «مسیر کشتی‌ها به مقصد العقبه (اردن) و ایلات (اراضی اشغالی) را تهدید کنند. این مسئله برای اسرائیل، بسیار مهم است».

یعاری همچنین خبر داد که «مصر برای احداث پایگاه مذکور، از امارات و عربستان نیز کمک [مالی] دریافت کرده است. این بخشی اقدامات این دو کشور برای احداث پایگاههای نظامی در طول سواحل دریای سرخ است».

 پایگاه نظامی برنیس در جنوب شرقی شهر «آسوان» و در مساحتی به وسعت ۱۵۰ هزار هکتار واقع شده و به یک پایگاه دریایی، یک پایگاه هوایی، بیمارستان نظامی، شماری از یگان‌های رزمی و مکان‌های آموزشی مجهز است.

السیسی چند روز بعد از برگزاری بزرگترین رزمایش نظامی این کشور از سال ۲۰۱۳ تاکنون، این پایگاه را افتتاح کرد. در مراسم افتتاح این پایگاه «محمد بن زاید» ولی‌عهد ابوظبی و برخی سران و وزرای خارجه کشورهای عرب حضور داشتند.

«محمود جمال» از تحلیلگران امور نظامی در این زمینه گفت که تأسیس این پایگاه علاوه بر تقویت مرزهای این کشور با سودان، می‌تواند برای حمایت از کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس و متحدان غربی آن‌ها برابر ایران باشد.

ناظران نیز می‌گویند که تاسیس این پایگاه در این برهه تلاشی جهت مقابله با  نفوذ منطقه‌‌ای ایران است و ممکن است مبدل به مکان استقرار نظامیان آمریکایی شود.

این در حالی است که آمریکا هیچ پایگاه نظامی در مصر ندارد و تنها از پایگاه هوایی «قنا» برای عملیات لجستیکی  و حمایت از نیروی هوایی خود در منطقه استفاده می‌کند.

  • این مطلب، صرفاً جهت اطلاعِ مخاطبان، نخبگان، اساتید، دانشجویان، تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیران بازنشر یافته و الزاماً منعکس‌کننده‌ی مواضع و دیدگاه‌های اندیشکده راهبردی تبیین نیست.
  •  

  • منبع: خبرگزاری فارس

ارسال دیدگاه