پادشاه جدید عمان و چالش‌های پیش‌رو

انتقال آرام قدرت در عمان بر اساس وصیت پادشاه فقید، هرچند امیدها برای تداوم رویکرد «بی‌طرفی مثبت» در پادشاهی جدید را زنده نگه داشت، اما وجود برخی چالش‌های داخلی و خارجی ممکن است در تلفیق با روحیات شخصی هیثم‌بن‌طارق خصیصه عمان باثبات، میانجی و بی‌طرف را تضعیف نماید.

پادشاه جدید عمان و چالش‌های پیش‌رو

📝#تحلیل_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔻انتقال آرام قدرت در عمان بر اساس وصیت پادشاه فقید، هرچند امیدها برای تداوم رویکرد «بی‌طرفی مثبت» در پادشاهی جدید را زنده نگه داشت، اما وجود برخی چالش‌های داخلی و خارجی ممکن است در تلفیق با روحیات شخصی هیثم‌بن‌طارق خصیصه عمان باثبات، میانجی و بی‌طرف را تضعیف نماید:

🔶 رابطه دوستانه مسقط-تهران و نقش‌آفرینی مثبت عمان در پرونده هسته‌ای(مذاکرات برجام) و تلاش مستمر در راستای تلطیف فضای تنش‌آلود میان ایران و آمریکا از یکسو و عدم همراهی با ائتلاف سعودی در پرونده یمن از سوی دیگر، خشم مقامات سعودی از پادشاهی عمان را در پی داشته و اکتفای سعودی‌ها به پیام تسلیت به جای اعلام عزای عمومی(مانند دیگر کشورهای شورای همکاری) از تداوم این نارضایتی و شکاف در روابط دو کشور حکایت دارد.

🔶 اختلافات ابوظبی- مسقط از سال 2011 تا به امروز و به‌ویژه پس از کشف هسته جاسوسی امارات در عمان و اقدامات ناامن کننده امارات در استان المهره(مرز مشترک عمان-یمن)، بحران در روابط ابوظبی-مسقط را تشدید کرده است. این اختلافات در کنار فشار محرز و مضاعف ابوظبی- ریاض بر پادشاهی عمان جهت تغییر در مواضع منطقه‌ای می‌تواند پادشاه جدید را به ورطه چالش با همسایگان و تضعیف رویکرد بیطرفی سوق دهد.

🔶جهت‌گیری هیثم‌بن طارق در قبال پروژه عادی‌سازی روابط رژیم صهیونیستی با اعراب آن هم در سایه تنش‌های اخیر منطقه‌ای، قضیه فلسطین و معامله قرن چالش دیگری است که می‌تواند جایگاه عمان در افکار عمومی منطقه‌ای و به ویژه جهان عرب را متأثر سازد.

🔶افزایش نرخ بیکاری، وابستگی فزاینده به وام‌های خارجی، کاهش درآمدهای نفتی از جمله چالش‌های اقتصادی داخلی عمان است که به همراه تشدید رقابت‌های قبیله‌ای، احتمال بی‌ثباتی سیاسی ناشی از انتقال قدرت و شکاف در خانواده حاکم می‌تواند پیگیری برنامه توسعه عمان موسوم به سند چشم انداز 2040 را به مخاطره اندازد.

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

T.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه