ریسک بزرگ عربستان برای دست‌آوردسازی در یمن

پیامدهای سنگین حمله انصارالله به آرامکو و رغبت نمادین سعودی‌ها به مذاکرات سیاسی سبب شد تا بسیاری از تحلیل‌گران از پایان قریب‌الوقوع جنگ در یمن سخن بگویند

ریسک بزرگ عربستان برای دست‌آوردسازی در یمن

📝#تحلیل_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔻پیامدهای سنگین حمله انصارالله به آرامکو و رغبت نمادین سعودی‌ها به مذاکرات سیاسی سبب شد تا بسیاری از تحلیل‌گران از پایان قریب‌الوقوع جنگ در یمن سخن بگویند، اما در همان زمان با اتکاء به برخی نشانه‌های قابل اعتناء از عزم و اراده سعودی‌ها برای نیل به دست‌آوردی ملموس و تعیین سرنوشت بحران یمن از طریق گزینه نظامی پرده برداشتیم:

🔶 تعمد در طولانی کردن مذاکرات مسقط، اصرار بر خارج کردن یمن از گزینه‌های مذاکره با ایران، تجهیز مجدد نیروهای میدانی، توافق ریاض میان نیروهای جنوبی و دولت مستعفی، جایگزینی نیروهای تحت امر امارات در جبهه مرکزی، جزایر و سواحل غربی یمن با نیروهای سعودی از اراده و اصرار سعودی‌ها بر خرید زمان، بازیابی قوا و بر هم زدن موازنه جدید شکل‌گرفته توسط انصارالله حکایت داشت.

🔶 هدف اصلی عربستان از توافق ریاض، تجمیع نیروهای وابسته به ائتلاف تحت فرماندهی واحد، رفع اختلافات فی مابین آن‌ها، تقسیم کار در جبهه‌های مختلف زمینی بود تا ضمن بر هم زدن تمرکز انصارالله بر جبهه‌های مرزیِ عربستان و مواجه کردن آن با چالش‌های سیاسی، امنیتی، اقتصادی و اجتماعی سنگین در داخل یمن، انصارالله را وادار به پذیرش شروط خود کند.

🔶 مذاکرات مسقط صرفا راه‌کاری برای رها شدن از حملات کشنده انصارالله به تأسیسات حیاتی عربستان و بازیابی قوا جهت مواجهه میدانی و پدافندی با حملات انصارالله بود. به‌نظر می‌رسد سعودی‌ها این هدف خود را تحقق یافته می‌دانند.

🔶به رغم ادعاهای مکرر نماینده سازمان ملل در امور یمن مبنی بر نزدیک بودن صلح، اما تحرکات گسترده عربستان از مرزهای شرقی تا ساحل غربی یمن از قریب‌الوقوع بودن جنگی سخت در آینده نزدیک حکایت دارد.

🔶تشدید حملات ائتلاف سعودی در جبهات زمینی یمن می‌تواند با دور جدیدی از حملات موشکی-پهپادی انصارالله به مجموعه‌ اهداف و تأسیسات راهبردی در عمق خاک سعودی و حتی امارات همراه باشد.

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

T.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه