مشارکت راهبردی چین و روسیه؛ دلایل و پیامدها

نخست‌وزیر چین اخیراً با ارسال پیامی ضمن تبریک به میخائیل میشوستین بابت انتخاب او به نخست‌وزیری روسیه، تصریح کرد: « مشارکت راهبردی جامع و هماهنگی چین – روسیه در سال‌های اخیر به یک سطح عالی توسعه‌یافته است».

مشارکت راهبردی چین و روسیه؛ دلایل و پیامدها

📝#تحلیل_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔶نخست‌وزیر چین اخیراً با ارسال پیامی ضمن تبریک به میخائیل میشوستین بابت انتخاب او به نخست‌وزیری روسیه، تصریح کرد: « مشارکت راهبردی جامع و هماهنگی چین – روسیه در سال‌های اخیر به یک سطح عالی توسعه‌یافته است».

🔶ازجمله دلایل همکاری راهبردی چین و روسیه طی سال‌های اخیر می‌توان به این موارد اشاره کرد:

1️⃣مقابله با یک‌جانبه‌گرایی در محیط بین‌الملل. امروزه مظهر یک‌جانبه‌گرایی در محیط بین‌الملل دولت آمریکا است. این کشور در مسائل مختلفی مانند توافق هسته‌ای برجام به این‌گونه رفتار کرده است. این مدل رفتار دولت آمریکا تاکنون در موارد متعددی مانند تحریم خط لوله گازی نورد استریم -2 و تحریم فن‌آوری آی تی (شرکت هوآوی)، گریبان گیر روسیه و چین شده است.

2️⃣همچنین دولت آمریکا و پیمان ناتو امروزه به‌صورت یک تهدید مشترک برای چین و روسیه درآمده‌اند. آمریکا و ناتو با حضور در آسیای مرکزی، قفقاز، شرق آسیا و اروپای شرقی موجب بروز تهدیدات عمده‌ای برای این دو کشور شده‌اند.

🔶بنابراین این دو کشور که داعیه قدرت جهانی دارند و با رفتارهای مشترکی از سوی آمریکا مواجه هستند، ضرورت جدی و فوری را احساس می‌کنند که با یکدیگر همکاری و تبادل راهبردی برقرار نمایند.

🔶پیامدهای روابط راهبردی چین و روسیه به شرح ذیل است:

1️⃣همکاری و همراهی دو کشور در موضوعات گوناگون که در شورای امنیت مطرح می‌شوند. برای مثال وتوی مکرر پیش‌نویس قطعنامه اعمال تحریم و یا نقض حاکمیت علیه دولت سوریه

2️⃣همکاری اقتصادی دو کشور در چارچوب گروه بریکس و توافق برای حذف دلار از مبادلات اقتصادی آن‌ها در سال 2019

3️⃣صدور فناوری صنعتی از چین به روسیه و در مقابل آن تأمین نیاز چین به انرژی از جانب روسیه

4️⃣مشارکت در پروژه‌های نظامی چین و فروش تسلیحات پیشرفته نظامی مانند جنگنده سوخو 35 به چین از جانب روسیه و همچنین همکاری و هماهنگی دوجانبه در مقابل ناتو

5️⃣تلاش برای تقویت همکاری در چارچوب پیمان شانگهای و تلاش برای گسترش آن به غرب آسیا و خلیج فارس. اخیرا سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه اعلام کرده که روسیه با عضویت کامل ایران در پیمان شانگهای موافق است.

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

T.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه