دلایل تأکید دونالد ترامپ بر تقویت روابط امنیتی آمریکا و ژاپن

دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا اخیراً به مناسبت شصتمین سالگرد امضای پیمان امنیتی میان آمریکا و ژاپن، خواستار تقویت این روابط میان دو کشور شد.

دلایل تأکید دونالد ترامپ بر تقویت روابط امنیتی آمریکا و ژاپن

📝#تحلیل_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔶دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا اخیراً به مناسبت شصتمین سالگرد امضای پیمان امنیتی میان آمریکا و ژاپن، خواستار تقویت این روابط میان دو کشور شد.

🔶آمریکا بعد از جنگ جهانی دوم همواره در ژاپن حضور نظامی داشته است. برای مثال می‌توان به پایگاه نظامی آمریکا در جزیره اوکیناوا اشاره کرد.

🔶اما طی سالیان اخیر این سنخ از روابط، برای آمریکا اهمیت بیشتری پیداکرده است. در ادامه به دلایل این اهمیت اشاره می‌شود:

1️⃣قدرت‌یابی نظامی چین. دولت چین از سال 1996 یک برنامه وسیع برای توسعه کمی و کیفی ارتش خود شروع کرده که این موضوع نگرانی عمیق آمریکا را برانگیخته و هرچه زمان به جلو می‌رود، با توجه به پیشرفت سرسام‌آور برنامه توسعه نظامی چین، این نگرانی افزایش می‌یابد.

🔼ازاین‌رو دولت آمریکا از سال 2011 تاکنون سیاست چرخش به شرق را در دستور کار خود قرار داده و ناوگان نیروی دریایی خود را به طرز محسوسی در منطقه شرق آسیا افزایش داده است. لذا، حضور ابتدابه‌ساکن نظامی در ژاپن برای آمریکا بسیار حائز اهمیت است.

2️⃣همچنین دولت آمریکا به دنبال این است تا از خاک ژاپن برای استقرار سامانه‌های دفاعی موشکی خود بهره‌گیری نماید. این موضوع طی سالیان اخیر همواره با اعتراض، مخالفت و حتی اقدام متقابل روسیه مواجه بوده است.

3️⃣دولت ژاپن ظرف سالیان اخیر برنامه وسیعی را برای توسعه نظامی خود تدارک دیده و آمریکا سهم عمده‌ای در این برنامه دارد. به‌گونه‌ای که ظرف یکی دو سال اخیر، آمریکا اقدام به واگذاری جنگنده اف-35 به ژاپن کرده و اخیراً با تولید آن در خاک ژاپن موافقت کرده است.

4️⃣از سوی دیگر این سنخ از روابط آمریکا و ژاپن، برای آمریکا دارای بازده اقتصادی است. برای مثال دولت ژاپن چندی پیش هزینه پرداختی خود به آمریکا بابت حضور نظامیان آمریکا در خاک ژاپن را به 8 میلیارد دلار افزایش داد.

🔼 همچنین دولت آمریکا در ازای تولید جنگنده اف-35 در خاک ژاپن، بابت تولید هر فروند از این هواگرد مبلغ 33 میلیون دلار بیش از قیمت فروش آن از دولت ژاپن دریافت خواهد کرد.

5️⃣ از سوی دیگر آمریکا به دنبال این است تا از این رهگذر، تدبیری برای مقابله با کره شمالی بیاندیشد و در مسائل شبه جزیره کره بتواند نقش آفرینی بیشتری نماید.

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

T.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه