چند نکته درباره معرفی کابینه در لبنان

شب گذشته و پس از حدود یک‌ماه رایزنی سیاسی، حسان دیاب نخست‌وزیر منتخب، فهرست 20 وزیر پیشنهادی خود را معرفی کرد.

چند نکته درباره معرفی کابینه در لبنان

📝#تحلیل_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔻شب گذشته و پس از حدود یک‌ماه رایزنی سیاسی، حسان دیاب نخست‌وزیر منتخب، فهرست 20 وزیر پیشنهادی خود را معرفی کرد. درباره کابینه پیشنهادی نکاتی وجود دارد که در ادامه می‌آید:

🔶 در فهرست وزرای پیشنهادی 6 وزیر زن وجود دارد که یکی از آن‌ها به عنوان وزیر دفاع و معاون نخست‌وزیر معرفی شده و مورد توجه رسانه‌ها نیز قرار گرفته است. از ابتدا نیز مشخص بود که تأکید فراوان دیاب بر تکنوکرات بودن کابینه، بیشتر برای مصون ماندن از فشار افکار عمومی و برخی جریانات سیاسی است. بنابراین کابینه وی را نمی‌توان چندان تکنوکرات دانست. در این میان «التیار الوطنی الحر» بیشترین کرسی را تصاحب کرده است. به هرحال اما دیاب توانست طبق وعده خود بین چهار تا 6 هفته، کابینه را معرفی کند.

🔶 وزرای معرفی‌شده تقریباً از همان احزابی هستند که در پارلمان به دیاب رأی داده بودند. ائتلاف 14 مارس مطابق با وعده خود در تشکیل کابینه مشارکتی نکرده است؛ اگرچه حضور خیابانی هواداران حریری را نمی‌توان نادیده گرفت. تداوم اعتراضات، ساعتی پس از معرفی وزرای پیشنهادی، نشان می‌دهد تنش‌ها در لبنان ادامه خواهد داشت.

🔶 پنجشنبه گذشته و در حالی که تنها ساعاتی تا اعلام تشکیل کابینه باقی‌ مانده بود، «تیار المرده» و «حزب الدیمقراطی اللبنانی» خواهان افزایش سهم خود از کابینه شدند. درنتیجه حزب‌الله مجبور شد رایزنی‌ها با «فرنجیه» و «ارسلان» را ادامه دهد. این میانجی‌گری حزب‌الله در کابینه معرفی شده بروز پیدا کرده و هرکدام از این احزاب، صاحب 2 کرسی وزارتی شده‌اند.

🔶 شاید مهم‌ترین جریانی که برای تشکیل هرچه سریع‌تر کابینه تلاش کرد، حزب‌الله بود. حزب‌الله به دلیل شرایط خاص داخلی و منطقه‌ای به‌‌ویژه پس از ترور فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، تمایل داشت تا لبنان از شرایط خلأ قدرت عبور کند. برخلاف سایر جریانات داخلی، حزب‌الله پرونده‌های مهم منطقه‌ای دارد و تشکیل کابینه می‌تواند کمی از دغدغه‌های داخلی حزب‌الله بکاهد. در مجموع اما تاکنون عملکرد حزب‌الله در مواجهه با استعفای حریری، اعتراضات مردمی و مسئله تشکیل کابینه قابل قبول بوده است؛ هرچند که چالش‌ها همچنان باقی‌ست.

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

T.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه