توافق ترامپ، خسارت محض

بوریس جانسون نخست‌وزیر بریتانیا 24 دی 1398 نسبت به جایگزینی «توافق ترامپ» با برجام ابراز امیدواری کرده بود. ولی روز بعد رییس‌جمهور روحانی آمریکا را عهدشکن خوانده و جایگزینی طرح پیشنهادی با برجام را رد کرد.

توافق ترامپ، خسارت محض

📝#تحلیل_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔶 بوریس جانسون نخست‌وزیر بریتانیا 24 دی 1398 نسبت به جایگزینی «توافق ترامپ» با برجام ابراز امیدواری کرده بود. ولی روز بعد رییس‌جمهور روحانی آمریکا را عهدشکن خوانده و جایگزینی طرح پیشنهادی با برجام را رد کرد. برایان هوک مسئول «گروه اقدام ایران» در وزارت خارجه آمریکا طی مصاحبه‌ای مورخ 26 دی با شبکه تلویزیونی عرب‌زبان اورینت(نزدیک به معارضان دولت سوریه) ویژگی‌های این طرح را برشمرد.

1️⃣ لغو ابدی حق غنی‌سازی ایران

2️⃣ محدودیت برنامه موشکی ایران

3️⃣ محدودیت نفوذ منطقه‌ای ایران

4️⃣ تصویب توافق در سنا

🔶 این طرح، نه‌تنها هیچ مزیتی فراتر از برجام برای ایران ندارد که نسبت به جایگزینی آن ترغیب شود، بلکه حق غنی‌سازی به‌رسمیت‌شناخته‌شده در برجام را به طور ابدی لغو کرده و خواستار تعمیم توافق به برنامه‌های موشکی و منطقه‌ای ایران نیز شده است.

🔶 درباره تصویب توافق در سنا نیز هم‌چنان این امکان برای مخالفان معاهده در ادوار بعدی پابرجاست که با تصویب قانون جدیدی، قانون پیشین را نقض نمایند. بنابراین مسأله اصلی در این توافق بین‌المللی، نه ضمانت‌های حقوقی بلکه موازنه قوا در عرصه سیاسی است.

🔶 برجام با وجود اجرای نامتوازن و مفاد بعضاً نامطلوبی که ایران بنا بر مصلحت آن را پذیرفت، هم‌چنان برخی حقوق اساسی مانند غنی‌سازی تأسیسات هسته‌ای در سطح پایین را لحاظ کرد تا در صورت بدعهدی طرف مقابل، بتواند به وضعیت پیشابرجام بازگردد.

🔷 حال اگر ایران چنین توافقی را بپذیرد، چه ضمانتی داراست که در صورت عهدشکنی طرف مقابل بتواند به وضعیت پیشاتوافق بازگردد؟! اهمیت این نکته زمانی آشکارتر می‌شود که ایران با عهدشکنی گسترده ترامپ و بی‌توجهی محض دولت آمریکا به قطعنامه‌های شورای امنیت و معاهدات دوجانبه و چندجانبه روبرو شده است. در این شرایط بر اساس کدامین استدلال و منطق بپذیرد علاوه بر حق غنی‌سازی، توان موشکی به عنوان مهم‌ترین مؤلفه امنیت سخت و نفوذ منطقه‌ای به مثابه مانع جدی تروریسم را نیز به معامله بگذارد؟

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

T.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه