شکست کمپین «فشار حداکثری» به روایت آمار

مؤسسه مطالعات جنگ، خط زمانی تنش‌های ایران و آمریکا از 22 اردیبهشت تا 18 دی 1398 را منتشر کرده است. نویسندگان 4 فاز برای این روند در نظر گرفته‌اند.

شکست کمپین «فشار حداکثری» به روایت آمار

📝#گزارش_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔶 مؤسسه مطالعات جنگ، خط زمانی تنش‌های ایران و آمریکا از 22 اردیبهشت تا 18 دی 1398 را منتشر کرده است. نویسندگان 4 فاز برای این روند در نظر گرفته‌اند.

1️⃣ اقدام‌های ایران: این فاز از حمله به تانکرهای نفتی ساحل امارات در 22 اردیبهشت آغاز شد و با حمله به آرامکو در 23 شهریور به پایان می‌رسد که نویسندگان، ایران را متهم به این دو اقدام می‌کنند. علاوه بر این، 3 گام کاهش تعهدات هسته‌ای، اسقاط پهپاد آمریکایی و توقیف نفت‌کش بریتانیایی را نیز واکنش ایران به «فشار حداکثری» قلمداد نموده‌اند. آمریکا علاوه بر تحریم‌ها، به اعزام 1000 نیرو به غرب آسیا در 17 خرداد و ساماندهی یک حمله سایبری به ایران در اوایل تیر پرداخت. در این مرحله آمریکا 13 تحریم اِعمال کرد و 7 حمله راکتی علیه او در عراق صورت گرفت.

2️⃣ اعتراض‌های منطقه‌ای: فاز دوم با تظاهرات عراقی‌ها در 9 مهر آغاز و با تظاهرات لبنانی‌ها در 25 مهر تداوم یافت. این مرحله ضمن اشاره به گام چهارم کاهش تعهدات، نیروهای مقاومت عراقی را متهم به سرکوب تظاهرات عراق از 24 آبان تا 7 آذر نموده که تحریم آمریکا علیه آن‌ها در 15 آذر را در پی داشت. در این فاز آمریکا 5 تحریم اِعمال کرد و 12 حمله راکتی علیه او در عراق صورت گرفت.

3️⃣ تشدید تنش نظامی: این مرحله با ادعای آمریکا مبنی بر مرگ یک پیمان‌کار آمریکایی در حمله نیروهای مقاومت عراق در 6 دی آغاز و با حمله آمریکا به کتائب حزب‌الله در 8 دی و تظاهرات علیه سفارت آمریکا در بغداد در 10 دی تداوم یافته و نهایتاً به ترور سردار سلیمانی در 14 دی ختم شد.

4️⃣ حمله تلافی‌جویانه: در فاز نهایی، پیش از حمله موشکی ایران به پایگاه عین‌الاسد در 18 دی، 3 حمله راکتی به نیروهای آمریکا و گام پنجم کاهش تعهدات نیز به عنوان واکنش‌های ایران ذکر شده‌اند.

🔷 بررسی آماری این خط زمانی نشان می‌دهد کمپین فشار حداکثری از دو جنبه با شکست مواجه شد.

✅ از منظر درونی، افزایش تحریم‌ها، دایره اهداف جدید برای تحریم را چنان تنگ کرده که تعداد تحریم‌ها در پاییز نسبت به بهار و تابستان، بیش از 60% کاهش یافت.

✅ از منظر بیرونی، امنیت نیروهای آمریکا در عراق به خطر افتاد. به‌گونه‌ای که تعداد حملات به آمریکایی‌ها در عراق در نیمه دوم سال 1398 نسبت به نیمه اول، بیش از 120% افزایش یافت. ایران نیز 5 گام کاهش تعهدات را به اجرا نهاد و به خروج از برجام نزدیک شد.

منبع

(http://www.understandingwar.org/backgrounder/iranian-escalation-timeline)

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

T.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه