وضعیت روسیه در غرب آسیا تا سال 2025

موسسه جیمز تاون در قالب یک گزارش مفصل به بررسی وضعیت روسیه در منطقه غرب آسیا تا سال 2025 پرداخته است. گزارش فوق معتقد است روسیه با اتخاذ یک سیاست انعطاف‌پذیر در حال جایگزین شدن به جای جای آمریکا در منطقه است.

وضعیت روسیه در غرب آسیا تا سال 2025

📝#گزارش_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔶موسسه جیمز تاون در قالب یک گزارش مفصل به بررسی وضعیت روسیه در منطقه غرب آسیا تا سال 2025 پرداخته است. گزارش فوق معتقد است روسیه با اتخاذ یک سیاست انعطاف‌پذیر در حال جایگزین شدن به جای جای آمریکا در منطقه است. چراکه سیاست خارجی روسیه، فاقد آسیب‌ها و اشتباهات سیاست خارجی آمریکا در غرب آسیا است.

🔶نویسنده در ابتدای گزارش می‌نویسد: «تا سال 2025، روسیه همچنان از برجستگی خود که اکنون در غرب در اختیار دارد، بهره‌مند‌می شود و می‌توان انتظار داشت در این تلاش موفق شود. زیرا ابزارهای قدرت که برای حفظ چنین موضع‌گیری لازم هستند را ساخته، مستقر کرده و همه آن‌ها باهم برابر هستند. این ابزارها شامل عناصر دیپلماتیک، نظامی و اقتصادی قدرت هستند».

🔶همچنین این گزارش می‌افزاید: «روسیه در حال ایجاد تکیه‌گاه‌های نظامی است تا بتواند ظرفیت‌های اعمال قدرت را در سراسر غرب آسیا و آفریقا برای این دوره و حتی فراتر از 2025 حفظ کند».

🔶«مشخص است که مسکو با قدرت راهبردی خود، موقعیت صعودی در غرب آسیا به دست آورده که بسیار فراتر از سوریه می‌باشد. این موقعیت آن‌ها را قادر می‌سازد تا سالیان متمادی یک بازیگر اصلی در منطقه باشد. همان‌طور که مدت‌هاست که به این عنوان در نظر گرفته‌شده است».

🔶گزارش فوق معتقد است: «همه این‌ها تأکید می‌کند که اقدامات روسیه، به دلیل سازگاری تاکتیکی خود با وانعطاف پذیری و واقعیت تغییر پذیر، بخشی از یک راهبرد بزرگ‌تر به نظر می‌رسد. به‌عبارت‌دیگر باوجود نگارش مداوم نویسندگان آمریکایی و حتی برخی از نویسندگان روسی مبنی بر اینکه پوتین هیچ راهبردی ندارد، او یک استراتژیست است».

🔶«ما با یک برنامه راهبردی مواجه هستیم که مانند هر برنامه بی نقصی، سازگاری تاکتیکی و انعطاف‌پذیری در مواجهه با اقدامات غیرقابل پیش بینی را مجاز می‌کند.»

🔶گزارش فوق می‌افزاید: «علاوه بر این، پوتین با استفاده از این راهبرد، مانع از طوفان حوادث شده تا بتواند روسیه را به سطح بی‌سابقه‌ای از برجستگی در غرب آسیا برساند و با انجام این کار او سازوکارهایی را ایجاد کرده است که احتمالاً حفظ این مقام را تا سال 2025 تضمین می‌کند و مانع از برخی فجایع بزرگ پیش‌بینی‌نشده می‌شود».

✅در نهایت باید به این نکته اشاره کرد که روسیه به دنبال این است که با انعطاف پذیری و تکثرگرایی، با اکثریت قریب به اتفاق بازیگران بعضا متناقض منطقه همکاری نماید. چرا که روسیه برخلاف آمریکا دارای مواضعی نیست که هریک از این بازیگران را از خود برنجاند.

منبع

(https://jamestown.org/program/russias-middle-eastern-position-in-2025/)

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

T.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه