تاثیر روسیه و چین در باز استقرار ارتش آمریکا در نقاط مختلف جهان

مارک اسپر وزیر دفاع آمریکا روز پنجشنبه از آمادگی خود برای شروع بازاستقرار نظامیان آمریکایی در سراسر جهان طی سال جاری میلادی خبر داد. اقدامی که در راستای تمرکززدایی آمریکا برای مقابله با چالش چین و روسیه قابل ارزیابی است.

تاثیر روسیه و چین در باز استقرار ارتش آمریکا در نقاط مختلف جهان

📝#تحلیل_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔶مارک اسپر وزیر دفاع آمریکا روز پنجشنبه از آمادگی خود برای شروع بازاستقرار نظامیان آمریکایی در سراسر جهان طی سال جاری میلادی خبر داد. اقدامی که در راستای تمرکززدایی آمریکا برای مقابله با چالش چین و روسیه قابل ارزیابی است.

🔶چین و روسیه طی سالیان اخیر تبدیل به مهم‌ترین چالش‌های نظامی آمریکا شده‌اند. این دو کشور علاوه بر اینکه در حال تلاش برای توسعه برنامه نظامی متداول هستند، کوشش وسیعی را برای نقش‌آفرینی در عوامل جنگ‌های آینده مانند نقش هوش مصنوعی صورت داده‌اند.

🔶از سوی دیگر این دو کشور صرف‌نظر از اینکه به‌صورت مستقل در حال پیگیری برنامه نظامی خود هستند، از طریق برنامه مشارکت دوجانبه نیز در حال هم‌افزایی توان نظامی خود با یکدیگر هستند. دانش، فن‌آوری و تجربه نظامی روسیه به‌علاوه منابع مالی فراوان و نیروی انسانی مضاعف چین، به‌عنوان عواملی بالقوه می‌تواند این هم‌افزایی را بیش‌ازپیش تقویت نماید.

🔶ازاین‌رو دولت آمریکا از این وضعیت دچار احساس خطر و چالش عمیقی شده است. چراکه مشاهده می‌کند کشورهایی نظیر چین و روسیه در حال به چالش کشیدن هژمونی آمریکا در ابعاد و جوانب مختلف نظیر مسائل نظامی هستند.

🔶بنابراین آمریکا در گام اول از سال 2018 به این‌سو اقدام به افزایش بودجه دفاعی خود کرد. به‌گونه‌ای که بودجه دفاعی این کشور از 600 میلیارد دلار در سال 2017، به رقم 738 میلیارد دلار در سال 2020 افزایش یافت. در گام بعدی اخیراً رایان مک کارتی دبیر ارتش آمریکا از استقرار تیم ویژه ارتش آمریکا در اقیانوس آرام خبر داد. به‌ تبع این شرایط، وزیر دفاع آمریکا به‌ تازگی از باز استقرار ارتش آمریکا در اقصی نقاط دنیا به‌ منظور مقابله با روسیه و چین خبر داده است.

✅اما این اقدام آمریکا، نه‌تنها منجر به مدیریت شرایط محیط بین‌الملل نمی‌شود، بلکه باعث می‌شود که رقابت‌های نظامی افزایش یابد، به تنش‌ها افزوده شود و درنهایت شرایط بین‌المللی پیچیده‌تر شود. چراکه شواهد و قرائن سال‌های اخیر نشان می‌دهد که روسیه و چین مصمم به پیگیری اهداف نظامی خود هستند.

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

T.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه