رئیس‌جمهور آمریکا از انتشار توئیت به زبان فارسی به دنبال چیست؟

دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا که روزانه فعالیت‌های گسترده‌ای در شبکه اجتماعی توئیتر دارد اخیراً توئیت‌هایی را به زبان فارسی منتشر کرده است.

رئیس‌جمهور آمریکا از انتشار توئیت به زبان فارسی به دنبال چیست؟

📝#تحلیل_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔹 دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا که روزانه فعالیت‌های گسترده‌ای در شبکه اجتماعی توئیتر دارد اخیراً توئیت‌هایی را به زبان فارسی منتشر کرده است. در یکی از توئیت‌ها از همراهی با مردم ایران سخن رانده شده و در توئیتی دیگر عدم پذیرش پیش شرط لغو تحریم‌ها در ازای آغاز مذاکرات با ایران مطرح شده است. این اقدام پرسش‌هایی را پیرامون دلایل آغاز چنین روندی توسط رئیس‌جمهور آمریکا برانگیخته است.

🔸 جهت بررسی دلایل این اقدام، مطلوب است مخاطب توئیت‌های ترامپ را شناسایی کرد:

1️⃣ افکار عمومی آمریکا: ارسال پیام عمومی به زبان فارسی توسط ترامپ را می‌توان تلاشی از سوی وی جهت جلب توجه مخاطب آمریکایی به موضوع تنش‌ها با ایران ارزیابی کرد. چراکه پس از حمله موشکی ایران به پایگاه عین‌الاسد برخی ناظران در آمریکا انتقادهایی را به عدم توجه کافی و بی‌عملی وی در این مورد مطرح کرده‌اند.

2️⃣ مقامات ایران: یکی از توئیت‌های ترامپ را که محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه را خطاب قرار می‌دهد به نوعی می‌توان اعلام موضع آمریکا در قبال مذاکرات با ایران قلمداد کرد. در حقیقت با عدم وجود کانال ارتباطی با ایران و عطش ترامپ به مذاکره، وی در تلاش است از این طریق پیام‌هایی به مقامات ایران منتقل کند.

3️⃣ افکار عمومی ایران: مخاطب اصلی این توئیت‌ها را باید افکار عمومی داخل ایران دانست. پس از نزدیک به دو سال اعمال تحریم‌های سخت بر ایران و تحت تأثیر قراردادن زندگی روزمره ایرانیان به نظر می‌رسد ترامپ به دنبال این است که اندکی وجهه منفی خود نزد مردم ایران را بهبود بخشد، به خصوص اینکه سایر مقامات آمریکایی نیز قادر به ایجاد ارتباط مثبت با مردم نبوده‌اند. البته ذکر این نکته ضروری به نظر می‌رسد که برخی تجمعات خیابانی در ایران طی ماه‌های اخیر در اقدام اخیر ترامپ بی‌تأثیر نبوده است.

🔹در مجموع ارسال توئیت به زبان فارسی را می‌توان تلاشی در جهت تقویت دیپلماسی عمومی دولت آمریکا در قبال ایران دانست. ضعف دیپلماسی عمومی موضوعی است که مستمسک انتقادهای جدی به دولت ترامپ توسط برخی کارشناسان آمریکایی شده است. بنابراین این اقدام ترامپ را باید در ادامه فشارهای دولت آمریکا بر ایران و مکمل آن دانست.

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

http://t.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه