بازار بورس ایران؛ هدف جدید تحریمی آمریکا

سعید قاسمی‌نژاد از مشاوران مؤسسه دفاع از دموکراسی‌ها، طی یادداشتی مورخ 4 بهمن 1398 به دولت آمریکا توصیه کرده بازار بورس و اوراق بهادار تهران را مورد تحریم قرار دهد.

بازار بورس ایران؛ هدف جدید تحریمی آمریکا

📝#تحلیل_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔶 سعید قاسمی‌نژاد از مشاوران مؤسسه دفاع از دموکراسی‌ها، طی یادداشتی مورخ 4 بهمن 1398 به دولت آمریکا توصیه کرده بازار بورس و اوراق بهادار تهران را مورد تحریم قرار دهد. وی در چرایی این توصیه مدعی شده مجموعه‌های اقتصادی حاکمیت مانند آستان قدس، بنیاد مستضعفان و ستاد اجرایی فرمان امام در بورس به سرمایه‌های لازم دسترسی داشته و در کنار سپاه، بین 20 تا 25 درصد بازار بورس را در اختیار دارند.

🔷 بازار بورس تهران در شرایطی که فشار تحریم‌ها سبب نااطمینانی یا رکود در برخی بازارها مانند مسکن، خودرو، ارز و طلا شد، توانست بخشی از سرمایه‌های سرگردان مردم را به خود جذب کرده و از افول کامل مؤسسات تولیدی، تجاری و خدماتی جلوگیری کند. هم‌چنین بورس محل مناسبی برای بازار انرژی و حتی فروش نفت و گاز در شرایط تحریم نیز قلمداد می‌شود و یکی از منافذ جدی دور زدن تحریم‌هاست.

🔷 با توجه به وجود سرمایه‌های خُرد بسیاری از اقشار طبقه متوسط در بورس، تحریم آن یک هدف اجتماعی مهم را در پی دارد: افزایش درد. همان‌طور که ریچارد نفیو در کتاب «هنر تحریم‌ها» اشاره می‌کند تحریم باید بیشترین رنج را برای مردم ایران به دنبال داشته باشد تا به افزایش نارضایتی و نهایتاً شورش‌های اجتماعی منجر شده و جمهوری اسلامی را مجبور به پذیرش خواسته‌های آمریکا کند.

🔷 لازم است سران قوا، وزارت خارجه، بانک مرکزی و مسئولان سازمان بورس، این هشدار را جدی تلقی کرده و با روش‌های گوناگون دیپلماتیک، اقتصادی و رسانه‌ای، در پی مقابله با تأثیرات تحریم احتمالی بورس بر سرمایه‌های داخلی برآیند.

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

http://t.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه