معرفی نخست‌وزیر جدید؛ آیا عراق آرام می‌شود؟

شب گذشته و پس از گذشت بیش از 2 ماه از استعفای عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر وقت عراق، «محمد توفیق علاوی» از سوی رئیس‌جمهور این کشور به عنوان نخست‌وزیر جدید معرفی شد. اما آیا این انتخاب به معنای پایان حدود 4 ماه ناآرامی در عراق خواهد بود؟

معرفی نخست‌وزیر جدید؛ آیا عراق آرام می‌شود؟

📝#تحلیل_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔻شب گذشته و پس از گذشت بیش از 2 ماه از استعفای عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر وقت عراق، «محمد توفیق علاوی» از سوی رئیس‌جمهور این کشور به عنوان نخست‌وزیر جدید معرفی شد. اما آیا این انتخاب به معنای پایان حدود 4 ماه ناآرامی در عراق خواهد بود؟

🔶 به لحاظ تئوری، هنگامی که یک دولت در مرزهای سرزمینی خود با سطحی از فروپاشی مواجه می‌شود، برساختن دولت جدید چندان ساده نخواهد بود. علاوه بر اینکه، منازعات داخلی و پویش‌های محیط پیرامونی، می‌تواند برساختن دولت جدید را به دشواره‌ای پیچیده تبدیل کند.

🔶 عراق پس از حمله آمریکا در سال 2003 و فروپاشی نظام سیاسی، در حال تجربه چنین وضعیتی است. بنابراین تا زمانی که ساختارهای معیوب از داخل و فشار سیستمی از خارج، وجود داشته باشد، نمی‌توان با تغییر کارگزار به ثبات بلندمدت امیدوار بود؛ هرچند که نقش رهبران و بازیگران داخلی در ممانعت از گسست جامعه، تعیین‌کننده است.

🔶 در این چارچوب، به نظر می‌رسد انتخاب نخست‌وزیر جدید، حُکم مسکّن را برای جامعه ناآرام عراق داشته باشد. هرچند تحولات همین چند ساعت پس از معرفی علاوی، نشان داد هم در میان جناح‌های سیاسی و هم بین معترضان، اجماعی وجود ندارد. در میان احزاب سیاسی و درحالی که مقتدی صدر با صدور بیانیه‌ای، علاوی را منتخب مردم نه احزاب دانست، معترضان در بغداد، بصره، نجف، ذی‌قار و … علیه این انتخاب شعار دادند.

🔶 در سوی مقابل نیز ائتلاف الوطنیه که علاوی زمانی در آن حضور داشته و حزب‌الدعوه اعلام کردند که در انتخاب وی نقشی نداشتند. بنابراین با بیانیه مقتدی و سخنان برخی نمایندگان ائتلاف الفتح، علاوی را باید حاصل توافق صدر و عامری دانست؛ هرچند که عامری ترجیح داده تا مانند همیشه کمتر اظهار نظر رسانه‌ای داشته باشد. با این حال نباید فراموش کرد که آخرین توافق صدر و عامری بیش از یک‌سال تداوم نیافت و عبدالمهدی مجبور به استعفا شد.

✔️به هرروی شاید نخستین، مهم‌ترین و البته تنها اقدامی که علاوی می‌تواند انجام دهد، جلب رضایت معترضان برای ترک خیابان و آغاز دوباره روندهای جاری در عراق باشد؛ اقداماتی بیش از این‌ها هم دشوار است و هم شاید هزینه‌زا.

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

T.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه