اقدامات آمریکا عامل ایجاد تنش بر سر برجام

فو کانگ دبیر کل سازمان کنترل تسلیحاتی وزارت امور خارجه چین اخیراً در نشستی غیررسمی درباره برجام که در بروکسل برگزار شد، اعلام کرد آمریکا مسئول تنش‌های ایجادشده بر سر برجام است.

اقدامات آمریکا عامل ایجاد تنش بر سر برجام

📝#تحلیل_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔶فو کانگ دبیر کل سازمان کنترل تسلیحاتی وزارت امور خارجه چین اخیراً در نشستی غیررسمی درباره برجام که در بروکسل برگزار شد، اعلام کرد آمریکا مسئول تنش‌های ایجادشده بر سر برجام است.

🔶در راستای موضع این مقام چینی ذکر این نکته ضروری است که دولت آمریکا از همان زمان آغاز اجرای برجام به‌طور کامل به تعهدات خود در خصوص این توافق پایبند نبود. چنانکه مسئولین عالی‌رتبه ایران در همان ماه‌های آغازین، از روند اجرای تعهدات طرف مقابل ابراز نارضایتی می کردند. با به قدرت رسیدن دونالد ترامپ در آمریکا، این وضعیت تشدید شد.

🔶چراکه ترامپ نه‌تنها از اجرای کامل تعهدات آمریکا خودداری کرد، بلکه تدابیر تحریمی جدیدی نظیر قانون کاتسا را که نقض صریح برجام بود وضع نمود.

🔶سپس در اردیبهشت 1397، ترامپ با خروج یک‌جانبه آمریکا از برجام، شدیدترین تحریم‌ها را علیه جمهوری اسلامی ایران وضع کرد.

🔶همچنین آمریکا با هدف وادار کردن ایران به مذاکره و پذیرش توافقی فراتر از برجام، برنامه‌ای را به نام کارزار فشار حداکثری با ابعاد نظامی، سیاسی، دیپلماتیک و رسانه‌ای علیه این کشور وضع کرد.

🔶آمریکا در راستای اقدامات خود، نه‌تنها دست به اعمال تحریم‌های گوناگون علیه ایران زده، بلکه به دنبال این است که مانع از تجارت سایر کشورها با ایران شده و آن‌ها را به پیروی از تحریم‌های خود وادار کند.

🔶وجود چنین مواردی به همراه رفتار منفعلانه طرف اروپایی برجام باعث گردید جمهوری اسلامی ایران در سال 1398، در پنج مرحله اقدام به کاهش متقابل تعهدات خود در برجام نماید.

🔶در مقابل طرف اروپایی با توجه به تهدید آمریکا به اعمال تعرفه 25 درصدی بر خودروهای وارداتی از اروپا، ناچار به ارجاع پرونده برجام به سازوکار حل اختلافات شده است.

✅بنابراین چنانکه تاکنون بارها مقامات روس و چینی خواستار تداوم برجام شده و آمریکا را مقصر مشکلات ایجاد شده درباره این توافق می‌دانند، باید گفت که چنین وضعیت مبهم و تنش آلودی که امروز پیرامون برجام وجود دارد، محصول اقدامات زیاده طلبانه آمریکا است.

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

http://t.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه