محمود عباس و معامله قرن

محمود عباس از همان ابتدای مطرح شدن بحث طرح معامله قرن در دولت ترامپ و روشن شدن برخی ابعاد آن شروع به مخالفت با آن کرد.

محمود عباس و معامله قرن

📝#تحلیل_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔻محمود عباس از همان ابتدای مطرح شدن بحث طرح معامله قرن در دولت ترامپ و روشن شدن برخی ابعاد آن شروع به مخالفت با آن کرد. بعد از رونمایی از طرح، او مواضع اصلی خود در خصوص این طرح را در نشست اضطراری سران اتحادیه عرب که به دعوت و ریاست عراق برگزار شد بیان کرد. در این خصوص نکاتی قابل ذکر است:

🔸 مواضع عباس پیش از رونمایی از طرح مانند عدم پاسخ به تلفن ترامپ و حتی مواضع او بعد از رونمایی مانند گفتگو با هنیه و حرف زدن از آمادگی برای شهادت حاکی از این بود که مخالفت وی با طرح، مخالفتی اساسی است با این احتمال که او ممکن است به کلی رویکرد سازش را رها کرده و به شیوه‌های دیگری روی آورد؛ اما صحبت‌های او در نشست اتحادیه عرب ثابت کرد که درک و تحلیل او از محیط بین الملل همچنان تغییر نکرده است.

🔸 عباس صحبت‌های خود را با این نکته شروع می کند که نتانیاهو به صلح و سازش اعتقادی ندارد و صلح در دوره او پیشرفتی نداشته است. این امر نشان می دهد که عباس ریشه مشکل را امری شخصی یعنی شخص نتانیاهو می بیند و نه ماهیت و سیاست‌های رژیم صهیونیستی و هنوز امیدوار است با تغییر نتانیاهو روند سازش به نتیجه برسد.

🔸او از یک طرف می گوید که قبلاً به ترامپ گفته است ما می توانیم در کشوری عاری از سلاح زندگی کنیم و از طرف دیگر می گوید می‌خواهند کشوری بدون حاکمیت به ما بدهند. روشن است که حاکمیت در نظام آنارشیک بین الملل بدون سلاح امکان‌پذیر نیست و تلاش برای سلب حاکمیت فلسطین در این طرح نتیجه چراغ سبز او برای خلع سلاح است.

🔸 در نهایت او اعلام می کند که «برای پیگیری حق خود به شورای امنیت خواهیم رفت» و می‌گوید «از کشورهای عربی می‌خواهیم پشت ما باشند». گویا او نمی داند که آمریکا به‌عنوان طراح معامله قرن عضو شورای امنیت است و حق وتو دارد و نیز نمی‌داند که آن کشورهای عربی که تقاضای پشتیبانی آن‌ها را می کند در طرح ترامپ با آمریکا و رژیم صهیونیستی همدست هستند.

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

T.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه