تقابل بیشتر آمریکا با چین در سازمان ملل؛ شواهد و دلایل

وزارت خارجه آمریکا اخیراً فردی به نام مارک لمبرت را مامور مقابله با آنچه «تاثیر مخرب چین» در سازمان ملل خوانده است، نمود.

تقابل بیشتر آمریکا با چین در سازمان ملل؛ شواهد و دلایل

📝#تحلیل_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔶وزارت خارجه آمریکا اخیراً فردی به نام مارک لمبرت را مامور مقابله با آنچه «تاثیر مخرب چین» در سازمان ملل خوانده است، نمود.

🔶به نوشته خبرگزاری رویترز، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اخیراً خبر داده که «آقای مارک لمبرت، از مأموران امور خارجه، به‌عنوان عضوی از تیم متخصصین دیپلماتیک دفتر امور سازمان‌های جهانی منصوب شد تا از یکپارچگی مؤسسات بین‌المللی اطمینان حاصل کند».

🔶او افزود: «این وظایف شامل مقابله با تأثیرات مخرب جمهوری خلق چین و دیگر کشورها بر روی نظام سازمان ملل متحد است».

🔶این انتصاب جدید در وزارت خارجه آمریکا را می‌توان از دو زاویه تحلیل و ارزیابی کرد. اول بدبینی و شکاکیت ذاتی محافظه کاران حاکم بر کاخ سفید نسبت به نهادها و سازمان‌های بین‌المللی و دوم تلاش برای رقابت همه‌جانبه آمریکا با چین.

🔶ازجمله موارد بدبینی دولت کنونی آمریکا به نهادهای بین‌المللی می‌توان به رویکرد منفی آن نسبت به توافق هسته‌ای برجام، پیمان نفتا، پیمان ترنس – پاسیفیک، پیمان ناتو، سازمان تجارت جهانی و پیمان آب و هوایی پاریس اشاره کرد.

🔶همچنین این بدبینی در مواردی توأم با نوعی با بی‌اعتنایی هم از سوی دولت آمریکا شده است. برای مثال می‌توان به گزارش‌های دوره‌ای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از برنامه هسته‌ای ایران و تائید پایبندی ایران به تعهدات خود در برجام اشاره کرد.

🔶با وجود با چنین گزارش‌هایی اما آمریکا از برجام خارج شده است. در مورد دیگر باید به خروج آمریکا از سازمان یوسنکو اشاره کرد. بنابراین یک وجه عمده انتصاب اخیر را می‌توان از این زاویه تحلیل و ارزیابی کرد.

🔶 نکته دیگری که متوجه این انتصاب است، تلاش دولت آمریکا برای رقابت و به چالش کشیدن همه‌جانبه چین است. چنانکه آمریکا تاکنون در مسائلی نظیر جنگ تعرفه‌ای، تحریم فن‌آوری‌های پیشرفته و اعلام برنامه بازاستقرار ارتش خود در اقصی نقاط دنیا نشان داده به دنبال رقابت همه‌جانبه با چین می‌باشد.

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

http://t.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه