جمهوری‌خواهان با ترامپ منتظر بحران بعدی باشند

جمهوری خواهان آمریکا که چند روز پیش به طرح احضار شاهدان بیشتر به فرآیند مربوط به محاکمه برای استیضاح دونالد ترامپ رای منفی دادند و خود را آماده تبرئه وی طی فردا (چهارشنبه) می‌کنند می‌خواهند بحران را پشت سر بگذارند اما این یک ماموریت شکست خورده است. چون با ترامپ آنها باید همواره منتظر بحران بعدی باشند.

مجله آمریکایی آتلانتیک در مطلبی با اشاره به اینکه با اتمام فرآیند استیضاح دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در کنگره چه بحران‌هایی انتظار این رئیس جمهوری را می‌کشد، می‌نویسد: «عملا باید گفت که بحران بعدی برای رئیس جمهوری آمریکا هم اکنون فرا رسیده است. روزنامه نیویورک تایمز روز جمعه گزارش داد، جان بولتون، مشاور امنیت ملی سابق دولت آمریکا در کتاب خود که چند وقت دیگر منتشر می‌شود نوشته است ترامپ نخست تلاش کرد اوایل مه ۲۰۱۹ ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین را تحت فشار قرار دهد و پت سیپولون، مشاور کاخ سفید در همان اتاقی که این دسیسه چیده شده شاهد موضوع بوده است. با وجود این سیپولون به نمایندگی از رئیس جمهوری آمریکا استدلال کرده که احضار شاهدان بیشتر به فرآیند استیضاح ضرورتی ندارند؛ خود او به عنوان شاهدِ یک حقیقت از سوی یک شاهد دیگر (بولتون) معرفی شده است.

این ریاکاری مطمئنا باعث به راه افتادن یک نزاع جدید برای ملزم کردن بولتون و میک مولوینی رئیس دفتر موقت کاخ سفید برای مطرح کردن شهادت و شاید تنبیه سیپولون به سبب ارتکاب رفتار حقوقی غیراخلاقی شود. بولتون و مولوینی طی فرآیندهای مربوط به استیضاح احضاریه‌های کنگره برای ایراد شهادت خود را به چالش کشیدند اما حالا حتی فوریت اینکه بفهمیم تیم وکلای رئیس جمهوری آمریکا در زمان شرح پرونده ترامپ در برابر سنا چه چیزهایی می‌دانسته‌اند فوریت بیشتری پیدا می‌کند.

در گام بعدی، بحران مبارزه دولت ترامپ برای سرکوب کتاب جان بولتون و تمامی روایت‌های دیگری پیش خواهد آمد که نیروهای خودی ممکن است بخواهند برای پاک کردن وجهه خود بگویند. آیا مولوینی در این ماجرا به عنوان احمق کل قضیه تعیین خواهد شد؟ شاید اینطور نباشد.

بدتر از همه برای ترامپ و جمهوری خواهان این است که اوکراین به هیچ وجه تنها راز کثیفی نیست که بر آن سرپوش نهاده شده است. رازهای دیگری نیز وجود دارند و شاید حتی آسیب آنها بیشتر هم باشد. حوالی اواخر ماه ژوئن دادگاه عالی آمریکا درباره اینکه آیا ترامپ همچنان می‌تواند اسناد اظهاریه‌های مالی مربوط به تجارت‌هایش را محرمانه نگه دارد، حکم صادر خواهد کرد. یک پرونده دیگر نیز اخیرا در ایالت نیویورک و با حکم قضات عالی برای دستیابی به اسناد تجاری مربوط به ترامپ و بررسی اینکه آیا او با پرداخت حق السکوت به دو زن در جریان کمپین ۲۰۱۶ قوانین را شکسته، مطرح شده است. یک سری پرونده‌های دیگر نیز علیه ترامپ بر مبنای احضاریه‌های چند کمیته مجلس نمایندگان آمریکا شامل کمیته‌های نظارت، اطلاعات و خدمات مالی در قبال اسناد مربوط به سوابق بانکی و مالیاتی ترامپ مطرح هستند.

فرآیند استیضاح ترامپ به یک مورد دست یافته است و آن این است که جمهوری خواهان دیگر نمی‌خواهند همدستی خود با ترامپ را انکار کنند. حزب جمهوری خواه به عنوان یک نهاد با ماشین سرپوش گذاری ترامپ پیوند خورده و هیچ کدام از آنها دیگر نمی‌توانند از این مساله شانه خالی کنند.»

  • این مطلب، صرفاً جهت اطلاعِ مخاطبان، نخبگان، اساتید، دانشجویان، تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیران بازنشر یافته و الزاماً منعکس‌کننده‌ی مواضع و دیدگاه‌های اندیشکده راهبردی تبیین نیست.
  •  

  • منبع: خبرگزاری ایسنا

ارسال دیدگاه