کانال دارویی سوییس، منفذ خروج یا کانال نفوذ؟

سفارت سوییس در تهران 10 بهمن 1398 طی توییتی از گشایش آزمایشی یک کانال تجاری برای ارسال داروهای بیماری‌های خاص به ایران خبر داد و آن را بستر تعمیم به اقلام کشاورزی، غذایی و تجهیزات پزشکی خواند. این اقدام با استقبال دولت آمریکا نیز مواجه شد و برایان هوک آن را عملیاتی‌تر از اینستکس عنوان کرد.

کانال دارویی سوییس، منفذ خروج یا کانال نفوذ؟

📝#تحلیل_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔶 سفارت سوییس در تهران 10 بهمن 1398 طی توییتی از گشایش آزمایشی یک کانال تجاری برای ارسال داروهای بیماری‌های خاص به ایران خبر داد و آن را بستر تعمیم به اقلام کشاورزی، غذایی و تجهیزات پزشکی خواند. این اقدام با استقبال دولت آمریکا نیز مواجه شد و برایان هوک آن را عملیاتی‌تر از اینستکس عنوان کرد. دو نکته درباره ویژگی‌های این کانال قابل ذکر است.

1️⃣ تشخیص تعداد، نوع و حتی موارد مصرف این داروها بر عهده طرف سوییسی و به معنای دقیق‌تر طرف آمریکایی است تا اطلاعات لازم در خصوص نیازمندی‌های دارویی ایران در بیماری‌های خاص را کسب کند. این یک خطر بالقوه جدی در آینده به دنبال خواهد داشت. زیرا با ارسال موقت داروها، امید اندکی به بهبود شرایط بیماران ایجاد می‌کند تا در آینده تحت شرایطی که تصمیم بر تشدید فشار بر ایران گرفت، با قطع آن‌، مطابق دستور کتاب «هنر تحریم‌ها»، درد مردم ایران را افزایش دهد.

2️⃣ منابع مالی تأییدشده از سوی آمریکا برای خرید از این کانال تجاری، محدود به برخی بانک‌های اروپایی است و امکان تزریق به آن یا تأمین منابع از طریق دیگر در شرایط تحریمی کنونی وجود ندارد. بنابراین با اتمام منابع، بار دیگر نیازمندی‌های بیماران ایرانی گروگان فشارهای سیاسی آمریکا قرار خواهد گرفت.

✅ با توجه به این موارد، دلیل تأیید این کانال از سوی آمریکا در قیاس با مخالفت جدی این دولت با اینستکس، روشن‌تر می‌شود. پس لازم است دستگاه دیپلماسی با احتیاط با این کانال مواجه شده و از انحصار دریافت نیازمندی‌های حیاتی جامعه ایران به خصوص داروها در این کانال جلوگیری نماید. هم‌چنان که رییس بانک مرکزی ایران نیز در واکنش به این نمایش، از امکان تأمین ارز مورد نیاز برای داروها و واردات آن‌ها به میزانی به مراتب بیش از کانال تجاری سوییس سخن گفت.

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

http://t.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه