یوآن دیجیتال؛ چالش جدید آمریکا

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری دیجیتال مورگان گریک اخیراً گفته است: «استفاده ابزاری از دلار، موقعیت آن را به‌عنوان ذخیره جهان از بین می‌برد و یوآن دیجیتال جایگزین دلار آمریکا خواهد شد».

یوآن دیجیتال؛ چالش جدید آمریکا

📝#تحلیل_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔶مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری دیجیتال مورگان گریک اخیراً گفته است: «استفاده ابزاری از دلار، موقعیت آن را به‌عنوان ذخیره جهان از بین می‌برد و یوآن دیجیتال جایگزین دلار آمریکا خواهد شد».

🔶مصداق بارز استفاده ابزاری دولت آمریکا از موقعیت دلار به‌عنوان ارز مرجع در محیط بین‌الملل این است که آمریکا به‌صورت یک‌جانبه اقدام به تحریم علیه کشورهای مختلف کرده و کشورهای دیگر را به طرق گوناگون وادار می‌کند از این تحریم‌ها تبعیت کنند.

🔶ازجمله این رفتارهای سلبی دولت آمریکا می‌توان به تحریم مالی و پولی جمهوری اسلامی ایران چه قبل و چه بعد از برجام، تحریم روسیه، کره شمالی، ونزوئلا و کوبا اشاره کرد.

🔶ظرف چند سال اخیر، کشورهای مختلفی تلاش کرده‌اند تا راهی برای شکستن انحصار دلار آمریکا یابند. برای مثال می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:
توافق کشورهایی نظیر ایران، روسیه، چین و ترکیه به‌صورت دوجانبه و یا بیشتر با یکدیگر بر سر جایگزینی واحد پولی ملی خود به‌جای دلار در مبادلات تجاری.

🔶تلاش برای تعریف یک واحد پولی تجاری با کشورهای حوزه شرق آسیا. به‌تازگی چین با استفاده از قدرت فن‌آوری آی تی خود که تبدیل به یک مزیت برای این کشور شده، در حال تلاش برای تثبیت واحد پولی خود یوآن، به‌عنوان یک ارز دیجیتال است تا بتواند به‌وسیله رسانه و ارتباطات که یک ابزار فرازمان و فرامکان است، هر چه بیشتر سلطه دلار آمریکا را به چالش بکشد.

🔶دلیل اصلی اقدام اخیر دولت چین این است که ارز دیجیتال مانند پول بیت کوین توسط بانک مرکزی نگهداری می‌شود و دیگر مانند ارز کاغذی دارای قابلیت تحریم نیست. بنابراین این مزیت تحریم پذیری واحد پولی کشورهای مختلف دنیا هم برای آمریکا از بین خواهد رفت.

🔶با توجه به این نکات بهتر می‌توان دلیل احساس خطر توأمان آمریکا از قدرت‌یابی چین در عرصه اقتصاد و فن‌آوری را درک کرد. چراکه این دو مؤلفه، تبدیل به مکمل یکدیگر در پویش قدرت ملی چین شده‌اند.

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

http://t.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه